Forsvaret har vært om bord i den havarerte fregatten

Det arbeides med å sikre KNM Helge Ingstad med stålvaiere. Foto: Forsvaret / NTB scanpix
Det arbeides med å sikre KNM Helge Ingstad med stålvaiere. Foto: Forsvaret / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fire personer har vært om bord i havarerte KNM Helge Ingstad. De har sikret fartøyet og hentet ut data til havarikommisjonen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette er første gang noen har vært om bord i skipet etter kollisjonen og evakueringen natt til torsdag. Inntil nå har Forsvaret jobbet med å sikre skipet med bolter og stålvaiere slik at det ligger stabilt i fjæra i Øygarden i Hordaland.

– Vi har akkurat hatt fire personer om bord som har sikret trosser. De har også vært om bord for å hente data fra navigasjonssystemet og det skipstekniske systemet som vi kommer til å levere til Statens Havarikommisjon for å hjelpe dem i arbeidet med å fastlegge hva som har skjedd, sier sjef for Sjøforsvaret, Nils-Andreas Stensønes, til NRK.

Aktuelt: Uvisst om KNM Helge Ingstad kan bli sjøsatt igjen

Forsvarets personell har vært på broen, hvor en tredel er under vann. De har ikke gått ned i fartøyet, ifølge Stensønes.

Nå gjenstår grundige forberedelser før skipet kan heves og fraktes bort.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er mye som skal gjøres før det. Det er kanskje behov for lensing, kanskje må vi tette skroget, og skipet må tømmes for fuel og ammunisjon. Det er vanskelig å si hvor lang tid det vil ta. Vi må ta det steg for steg og få sett på skadeomfanget og utfordringene på innsiden, sier presse- og informasjonsoffiser Thomas Gjesdal i Sjøforsvaret til NTB.

Til slutt er målet å få fregatten «hjem» til Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern på en lekter, men dette kan være flere dager fram i tid. Det er uvisst om skipet noen gang kan bli sjøsatt igjen.

Les mer om saken:

Besetningsmedlem på KNM Helge Ingstad: – Hørte et høyt smell

Tankskipet hadde los og eskortebåt

Kystverket: Betydelig mindre lekkasje fra havaristen