Milliardfregatten boltes fast til grunnen for å ikke synke

Artikkelen fortsetter under annonsen

Milliardfregatten KNM Helge Ingstad er blitt boltet fast til grunnen for å unngå å synke etter havariet natt til torsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvaret har arbeidet helt siden torsdag morgen med å forsøke å berge krigsskipet, som har hatt tatt inn vann og ligger på grunn med slagside like utenfor Stureterminalen i Øygarden i Hordaland.

Den 134 meter lange fregatten kolliderte med det fullastede Malta-registrerte tankskipet Sola TS klokken 4.03 natt til torsdag. Militærskipet ble påført en stor flenge i siden på skroget og det rant mer vann inn enn hva lensepumpene greide å få ut. Besetningen på 137 personer ble evakuert og åtte ble lettere skadd, to av de ble sendt til Haukeland universitetssjukehus.

Foto: Skjermdump fra googlemap
Foto: Skjermdump fra googlemap

Fregatt-besetningen er, ifølge Forsvaret, preget av hendelsen og ble i etterkant av ulykken tatt hånd om på et mottakssenter på Haakonsvern, Sjøforsvarets hovedbase like utenfor Bergen.

Tankskipet, som var lastet med 625.000 fat råolje, kom fra kollisjonen med mindre skader og besetningen på totalt 23 personer kom uskadd fra sammenstøtet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det 250 meter lange tankskipet hadde lagt fra kai fra Stureterminalen kun en halvtime før kollisjonen, og hadde både los og eskortebåt på vei ut fra Hjeltefjorden.

Stengte ned

Fregatthavariet skapte store ringvirkninger for olje- og gassproduksjonen.

Fakta om KNM Helge Ingstad

* KNM Helge Ingstad er den fjerde av totalt fem norske fregatter i Nansen-klassen som ble levert i perioden 2006 til 2011.

* Dimensjoner: 134 meter lang, 16,8 meter bred, 32 meter høy og den stikker 7,6 meter ned i sjøen. Marsfart er 26 knop.

* Normal besetning er 132. Det er lugarkapasitet til 146 personer.

​​* Fregatten er bygget ved det verftet Navantia i Ferrol i Spania.

* Prisen for alle fem fregattene var 21 milliarder kroner.

* Fregattene har et bredt spekter av våpensystemer både til luft og til vanns og er også oppsatt med helikopter.

* KNM Helge Ingstad har siden september vært en del av den internasjonale fregattstyrken Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Styrken er en del av NATO Response Force, som har en høy beredskap og rask reaksjonstid.

(Kilde: Forsvaret, NTB, Wikipedia)

Noen timer etter ulykken, valgte Equinor å stenge ned driften på Stureterminalen og kort tid etterpå også Kollsnes-anlegget.

Fem oljefelt, som sender olje i rør til Stureterminalen, ble som følge av dette også stengt ned. Torsdag ettermiddag opplyste Equinor og Aker BP at anleggene ble åpnet opp igjen og produksjonen ble sveivet sakte, men sikkert i gang igjen, ifølge Sysla.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Levert i 2009

KNM Helge Ingstad er en norsk fregatt av Fridtjof Nansen-klassen, navngitt etter oppdageren Helge Ingstad. Fregatten ble overlevert 29. september 2009. Fartøyet er nummer fire i serien av fem som i perioden 2006–2011 ble overlevert til Sjøforsvaret.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fregatten er en av fem som i sin tid hadde en totalkostnad 21 milliarder kroner. Denne summen inkluderer også seks NH90-helikoptre.

Ifølge NRK var ikke militærskipet, som har en verdi ikke langt unna Sjøforsvarets samlede årsutgifter, forsikret.

– Staten er selvassurandør. Forsvaret er dermed ikke forsikret mot slike hendelser, og må derfor erstatte ødelagt materiell selv, sier talsperson Per-Thomas Bøe for Forsvaret til kanalen.

Uklar årsak

Hendelsesforløpet er foreløpig uklart, og det er ikke kjent hva som førte til at de to skipene kolliderte.

Fregatten var på vei sørover langs norskekysten etter å ha deltatt i NATO-øvelsen Trident Juncture, som ble avsluttet onsdag denne uken. Militærskipet er en sentral del av NATOs stående maritime styrke.

Fregatten har siden september vært en del av den internasjonale fregattstyrken Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1). Styrken er en del av NATO Response Force, som har en høy beredskap og rask reaksjonstid.

Det er ikke kjent hvilke konsekvenser dette eventuelt vil innebære for NATOs stående maritime styrke, og det er heller ikke klart hva det vil koste å reparere skadene på fregatten.