Meny

Trekker reklamefilm etter sex-kritikk: – Jeg blir kvalm

- Her bommet vi, sier Cutters. Se filmen her.

Forretningsideen til den norske frisørkjeden Cutters er kjapp hårklipp til lav pris. I en reklamefilm som frisørkjeden har lagt ut i sosiale medier, følger vi en ung jente som skal på date

Etter å ha oppdaget en kvise i pannen, reddes situasjonen med å få en kjapp frisørtime hos Cutters og skaffer seg pannelugg. I neste sekvens i filmen vises jenta i en seksuell situasjon og teksten «Bangs for the buck.»

En som sitter sjokkert tilbake etter å ha sett filmen, er byråleder Bente Kvam Kristoffersen i PR-byrået Trigger.

– Jeg blir faktisk litt kvalm

- Jeg reagerer med en blanding av sjokk og skuffelse. Jeg ble dårlig av å se dette og faktisk litt kvalm. Dette burde ikke være lov. Som fagperson trodde jeg vi hadde kommet lengre enn dette, sier Kristoffersen til Kampanje.

Kristoffersen forteller at hun så langt vært imponert over forretningsstrategien til frisørkjeden - som vokser i rekordfart.

Les også: Ny rekord for «Åsted Norge» - første gang over 600.000 seere

- De tar jo voldsomme markedsandeler og vokser enormt. Så jeg har tenkt at dette må være folk som har en forretningsstrategi, har jobbet mye med målgruppe og kundereisen. Og de forsøker å ta en folkelig posisjon. Da er dette ekstra overraskende. I forhold til de verdiene som jeg oppfatter at de forsøker å få frem, er dette helbom, sier hun til Kampanje.

Kristoffersen kommer med en aldri så liten formaning til frisørkjeden;

- Når man er i ferd med å bli en stor bedrift, må du må ta et ansvar. Jeg er veldig glad for at de har trukket filmen, som du sier, det viser at de tar det på alvor. Men likevel, jeg ble kvalm av filmen, og det kan vel ikke være meningen at man skal sitte med etter å ha sett en reklamefilm?

Cutters: - Her bommet vi

Til Kampanje forteller Chief Operating Officer (COO) i Cutters, Anita Scharffenberg, at filmen ble stoppet i helgen etter nokså massiv og negativ respons.

- Det er krevende å lage reklame som engasjerer. Her bommet vi. Etter et par timer med denne filmen ute var det hundrevis av kommentarer.

- Mange oppfatter at filmen bygger opp under presset på skjønnhetsidealet blant unge jenter. Det var aldri vår intensjon og noe vi beklager. Vi lærer, sier Scharffenberg til Kampanje.

Cutters er en norsk start-up som ble etablert i 2015. Kjeden har i dag 287 ansatte og omsatte for 67 millioner kroner i 2017. Men lønnsomheten lar vente på seg. Resultat før skatt endte på 601.000 kroner i fjor.

Les også: TV 2 krysser 400.000 Sumo-kunder

- Vi har ansvaret

Det er et Bergens-basert reklamebyrå som står bak filmen.

- Det var Synk Media i Bergen som hadde ideen og laget filmen, men vi som har hatt ansvaret for at den ble publisert, sier Scharffenberg.

Tidligere i år publiserte frisørkjeden en annonse med bilde av den nordkoreanske diktatoren Kim Jung Un.

- Vi satte inn en helside i VG med bilde av Kim Jung Un som oppfordret nordmenn til å klippe seg før det ville være for sent. Da fikk vi ingen negative reaksjoner.

Synk Media ønsker ikke å kommentere saken overfor Kampanje, og henviser til Cutters.

Les også: Grandes fredsmekling i DAB-striden endte med full utblåsning

Beskjedne budsjetter

Scharffenberg forteller at markedsføring ikke står høyt på listen over hva kjeden bruker penger på.

- Markedsføringsbudsjettet vårt er relativt beskjedent og vil fortsette å være det fremover. Vårt fokus er først og fremst på å holde prisene så lave som mulig og betale frisørene våre godt, sier hun.

- Hvilke kanaler er viktigst for dere når dere skal nå ut?

- Det er digitale kanaler og sosiale medier som er vår viktigste markedsføringskanal. Vi ønsker å ha kreative kampanjer som vekker oppsikt, men ikke for enhver pris, bedyrer hun.

Les også: Annonsørene svikter tv-kanalene - også radioreklamen faller

BI-professor: - Risky business

Ved Handelshøyskolen BI er ikke Professor Lars Olsen like sjokkert som Bente Kvam Kristoffersen.

- Dette er Cutters-markedsføring i god tradisjon. Hvis man har som strategi å sjokkere, balanserer man alltid på en knivsegg. Treffer man, er det veldig bra, men bommer du, er det bare å legge seg flat. Og dette er et eksempel på det siste. Det er risky business, sier Olsen til Kampanje.

For Olsen er klar på at filmen ikke treffer.

- Som far til en ung datter reagerer jeg, selv om jeg ser mye reklame og er ganske tjukkhudet. Denne filmen var over godt over kanten. Bedre lykke neste gang, avslutter han.

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)

Populært