Pilot tok feil spak – landet med understellet inne

Artikkelen fortsetter under annonsen

En tysk flyger som i fjor landet på Leknes lufthavn med et småfly, rotet med spakene i cockpiten. Flyet tok bakken med understellet inne.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I rapporten fra Statens havarikommisjon for transport, som nå er klar, slår den fast at den 69 år gamle flygeren hadde forberedt flygingen godt, men at «den praktiske gjennomføringen synes ikke like god».

Kommisjonen slår også fast at flygeren » … satte seg selv i en situasjon hvor summen av alle inntrykkene og hans arbeidsoppgaver oversteg hans mentale kapasitet.»

Hendelsen er klassifisert som en alvorlig luftfartshendelse, noe som betyr at kommisjonen mener det var like før det skjedde en ulykke.

«Touch-and-go»

Den 69 år gamle flygeren hadde med seg sin voksne datter i småflyet av typen Piper PA-34-220T Seneca. De hadde fløyet opp til Nordkapp og var på vei sørover igjen da piloten ville foreta en «touch-and-go» landing på Leknes lufthavn i Vestvågøy i Nordland mandag 24. juli i fjor.

En slik manøver innebærer at flyet lander på rullebanen uten å stoppe og så tar av igjen. Dette brukes gjerne som en øvelse for å trene på å lande, men i dette tilfellet rett og slett som en slags sightseeing.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I forklaringen til flygeren heter det at han klarte å ta feil spak inne i cockpiten, slik at han landet med understellet inne – på buken – istedenfor å redusere gradene på flapsene for å få mer akselrasjon når han skulle ta av igjen.

Den harde landingen førte til at alle seks propellbladene på flyet ble bøyd og at rullebanen fikk små kuttskader i 15 meters lengde. De to om bord ble ikke skadd. Til tross for det mislykkede landingsforsøket, valgte imidlertid flygeren å ikke stoppe og tok av som planlagt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reagerte

Personalet på Leknes lufthavn reagerte på den merkelige landingen og på at flyveren fortsatte. De fikk mistanke om at han kunne være ruspåvirket. Mistanken ble ytterligere forsterket da kommunikasjonen med flygeren var «til dels dårlig og hans diksjon var utydelig og tidvis snøvlete.»

Både Hovedredningssentralen Nord-Norge og AMK-sentralen ble varslet, og da flyet landet på Værnes utenfor Trondheim, sto et ambulansehelikopter, fem ambulanser, to brannbiler og to politibiler i beredskap.

Det viste seg at flygeren ikke var ruspåvirket, og etter at skadene på flyet var reparert, fikk han fortsette. Senere ble også radioutstyret om bord satt i stand.