Oslopolitikernes gratisparkering i rådhuset fjernes

Oslos politikere erstatter gratis bilparkering i rådhusgarasjen med gratis sykkelparkering.
Oslos politikere erstatter gratis bilparkering i rådhusgarasjen med gratis sykkelparkering. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Glimrende at politikernes gratisparkering fjernes. Forøvrig et politikergode jeg aldri har brukt, sier Rødts Eivor Evenrud.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bilister i Oslo sentrum har det siste året opplevd at antallet parkeringsplasser er blitt merkbart færre. I tråd med det rødgrønne byrådets politikk, blir det stadig vanskeligere å kjøre privatbil i sentrale Oslo. Og svært vrient å finne gateparkering i sentrum.

Men Oslos bystyrepolitikere og byråder har frem til nå hatt en helt egen særordning. I rådhusets kjeller har politikerne kunnet benytte opp til 32 parkeringsplasser. Helt gratis. Men nå er det slutt. Riktignok beholdes noen p-plasser til særskilte behov, men 20 gratisplasser forsvinner.

Se også: Tidligere industrifisker Geir selger fisk til forbipasserende rett fra båten ved Rådhusbryggene

Beholder handikapp-parkering

– Glimrende at jeg mister parkeringsplassen jeg ble tildelt i 2015. Helt unødvendig, og et pinlig politikergode jeg aldri har forstått vitsen med, sier Rødts gruppeleder i bystyret, Eivor Evenrud til VårtOslo.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Opprinnelig foreslo Ap, SV og MDG å gjøre om rådhusparkeringen til betalingsparkering for politikere. Men etter at byrådet først undersøkte realitetene i en betalingsordning, og Ap diskuterte med Høyre, ble flertallet i bystyrets forretningsutvalg mandag ettermiddag enige om en ny parkeringsordning for rådhusgarasjen. En betalingsordning var upraktisk og dyr å håndtere.

Les også: Oslos politikere avviser den sjette bomprotesten på ett og et halvt år

Nå blir to p-plasser satt av for for bevegelseshemmede i rådhusgarasjen. Men bystyrets medlemmer får kun seks p-plasser på deling. Disse skal kun brukes når bystyrepolitikere har helt spesielle ærender og oppdrag. I tillegg beholdes noen plasser for rådhusets forvaltningstjeneste. Blant annet har både byrådsleder og enkeltbyråder i perioder dokumentert særskilte behov for å bruke rådhusets biler i jobben. Men to tredjedeler av politikernes gratisparkering er snart en saga blott.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
– Gratisparkeringen i rådhusgarasjen har jeg aldri benyttet, sier Rødts gruppeleder Eivor Evenrud. Foto: Arnsten Lindstad
– Gratisparkeringen i rådhusgarasjen har jeg aldri benyttet, sier Rødts gruppeleder Eivor Evenrud. Foto: Arnsten Lindstad

Får plass til 200 sykler rådhusgarasjen

Både byrådsleder Raymond Johansen (Ap) og miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) har opplevd å få alvorlige trusler rettet mot seg. Da har begge, av sikkerhetsmessige grunner, i perioder kjørt bil til og fra rådhusets garasje. Dette er en av årsakene til at det beholdes noen få p-plasser til rådhusets forvaltningstjeneste.

– Egentlig bryr jeg meg i grunnen null om disse parkeringsplassene i rådhusets kjeller. Har aldri parkert der nede, og hadde heller ikke tenkt til å gjøre det. Og det kan du sitere meg på, sier Rødts Eivor Evenrud.

Les også: Jallasprite vil skifte navn til jalla JALLAXXXXXX. — Navnet er en krenkelse og vil ikke bli akseptert, sier Coca-Cola

Dette er den eksisterende sykkelparkeringen i kjelleren på rådhuset. Men når to tredjedeler av bilene forsvinner, blir det plass til 200 flere sykler. Foto: Arnsten Lindstad
Dette er den eksisterende sykkelparkeringen i kjelleren på rådhuset. Men når to tredjedeler av bilene forsvinner, blir det plass til 200 flere sykler. Foto: Arnsten Lindstad

Riktignok må bystyret formelt behandle forretningsutvalgets innstilling. Men allerede nå er det klart at bystyreflertallet vil fjerne to tredjedeler av parkeringsplassene i rådhusgarasjen. Og erstatte dem med sykkelparkering for opp mot 200 sykler. Den nye sykkelparkeringen får også mulighet for lading til elektriske tohjulinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det kan være verdt å merke seg at sykkelparkeringen ikke blir tilgjengelig for vanlige folk. Denne ordningen blir forbeholdt byens politikere og andre ansatte i rådhuset. Slik sett beholder politikerne i hovedstaden fortsatt et gode. Trygg parkering for dyre el-sykler er mangelvare i Oslo sentrum.

Artikkelen ble først publisert på VårtOslo.no.