Rib krasjet inn i fontene – føreren så den ikke

To personer ble alvorlig skadd da en båt traff en fontene i Harstad havn i februar i fjor
To personer ble alvorlig skadd da en båt traff en fontene i Harstad havn i februar i fjor Foto: Gunnar Berg / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Føreren av rib-båten som i fjor krasjet inn i en fontene i Harstad slik at to personer ble alvorlig skadd, så ikke fontenen, viser Havarikommisjonens rapport.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ti av elleve passasjerer og føreren havnet i sjøen da rib-en kjørte inn i den flytende fontenen Selsbanes Seil i havnebassenget i Harstad 16. februar 2017.

Føreren og en av passasjerene fikk alvorlige skader i ulykken, mens flere av de øvrige passasjerene pådro seg mindre alvorlige skader.

På kollisjonskurs i sju sekunder

Nå viser Havarikommisjonens rapport at rib-en var på kollisjonskurs med fontenen i sju sekunder uten at føreren så den. Fontenens synlighet, sikten fra førerposisjonen og båtførerens situasjonsforståelse medvirket til dette.

Kommisjonen påpeker at fontenen ikke sprutet vann, og at fontenens markeringslys ikke blinket, noe som gjorde at den ikke var lett synlig. De skriver også at fontenen ikke var merket av på sjøkartet fordi Harstad kommune ikke hadde meldt inn fontenen til Etterretning for sjøfarende, selv om dette var ett av vilkårene i godkjenning av fontenen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig oppfylte rib-en mest sannsynlig ikke kravet til sikt fra førerposisjonen, og dette kan ha bidratt til å begrense båtførerens forutsetninger for å oppdage fontenen.

Havarikommisjonen påpeker også at turoperatør B&B Tourings sikkerhetsstyringssystem har et forbedringspotensial, blant annet når det gjelder planlegging av rute, vedlikehold av redningsvester og oppdatering av sjøkart.

Kommisjonen kommer derfor med sikkerhetstilrådinger om at turoperatøren reviderer sitt sikkerhetssystem, og at Sjøfartsdirektoratet undersøker sikten til rib-typen. De anbefaler også Sjøfartsdirektoratet å innføre kompetansekrav for å føre hurtiggående fartøy med inntil 12 passasjerer.

Fart på 42 knop

Rib-en som kolliderte med fontenen, var ute på sightseeing sammen med en annen rib fra samme turoperatør. Om bord i de to båtene var det til sammen 21 britiske turister.

Den andre rib-en snudde øyeblikkelig da de som var om bord hørte smellet fra kollisjonen, og reddet opp ti av passasjerene og føreren. Den siste passasjeren i vannet ble reddet opp av den gjenværende passasjeren i ulykkesbåten.

Farten var 42 knop, tilsvarende 78 kilometer i timen, da ulykken skjedde.