Forbrukertilsynet mener ARK driver villedende markedsføring

Forbrukertilsynet mener at ARK Bokhandel driver villendene markedsføring når de sammenligner deres tilbudspriser med veiledende priser.
Forbrukertilsynet mener at ARK Bokhandel driver villendene markedsføring når de sammenligner deres tilbudspriser med veiledende priser. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet mener at ARK Bokhandel villeder kundene når de selger brettspill og puslespill til «halv pris».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ARK Bokhandel har markedsført salg av brettspill og puslespill til 50 prosent av veiledende pris. Forbrukerertilsynet mener at markedsføringen er villedende fordi bokhandlerkjeden ikke har kunnet legge fram tilstrekkelig dokumentasjon for at de veiledende prisene er reelle sammenligningspriser i markedet.

– Hvis varen sjelden eller aldri har vært solgt for den veiledende prisen er ikke prisavslaget reelt. I de fleste bransjer ser vi at veiledende priser ofte er mer villedende enn veiledende, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet.

For å kunne bruke veiledende pris i markedsføringen kreves det at man må kunne dokumentere at en vesentlig del av omsetningen i markedet faktisk skjer til denne prisen.

– Dokumentasjonskravet kan være vanskelig å innfri og derfor anbefaler vi å benytte andre sammenligningspriser som egne reelle førpriser for å kommunisere et tilbud, sier Gjedrem.

ARK sier at de vil innrette seg i tråd med Forbrukerrådets anmodning, og sikre at fremtidige kampanjer er i overensstemmelse med markedsføringsloven.