NSB-rapport: God drift, men svakere punktlighet og trøbbel for CargoNet

NSB og konsernsjef Geir Isaksen sliter med punktligheten etter betydelig passasjerøkning i fjor.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix
NSB og konsernsjef Geir Isaksen sliter med punktligheten etter betydelig passasjerøkning i fjor. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB leverer stort sett gode resultater i sin rapport offentliggjort fredag, men sliter med punktligheten og datterselskapet CargoNet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB-konsernet har et driftsresultat på 609 millioner kroner etter 2018s første åtte måneder. Det beskrives som tilfredsstillende.

I godsvirksomheten CargoNet står det dårligere til. Driftsresultatet er minus 64 millioner kroner, som er en forverring på 32 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2017.

– Resultatet for årets åtte første måneder er preget av stor vekst i antall reiser for persontog, stabil og god drift i buss og en fortsatt krevende situasjon i CargoNet, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Antall reiser med persontog har økt åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I tall vil det si at det så langt i år har blitt gjennomført 45,5 millioner togseier med NSB i Norge, 3,4 millioner mer enn i samme periode i fjor.

Denne økningen har ført til trøbbel.

– Det er hyggelig at stadig flere ønsker å reise med tog. Det gjør at det kan bli trangt på togene i rushtiden. Samtidig opplever vi redusert punktlighet, noe verken kundene eller vi er fornøyde med. Det er hovedårsaken til at kundetilfredsheten synker fra 76 til 71 prosent i perioden, forklarer Isaksen.

CargoNet får hard konkurranse fra utlandet og etter de svake resultatene må selskapet nå ty til grep for å snu utviklingen.

Hovedtiltakene det er snakk om, er færre avganger, prisjustering og om lag 50 færre ansatte.