Oslo bysykkel har mer enn tredoblet antallet unike brukere på tre år
Bysykkelordningen i Oslo er en suksess. I 2018 har nesten 100.000 personer benyttet seg av tilbudet fra Oslo kommune.
– Det er gledelig at bruken av bysyklene øker. Det viser at Oslo Bysykkel er et reelt supplement til kollektivtilbudet, og en ordning som gjør at stadig flere velger å reise miljøvennlig, sier Liv Jorun Andenes, konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune, til ABC Nyheter.
Hun kan glede seg over et jubelår for Oslo bysykkel. Antall unike brukere har økt fra omtrent 30.000 i 2015 til anslagsvis 96.500 i 2018. Turer per år med bysykkel er opp fra rundt 950.000 i 2015 til 2,8 millioner i 2018.
I dag finnes det rundt 250 bysykkelstativ i Oslo, og det bygges åtte nye stativer som enda ikke er satt i drift. 30 nye stativer har kommet på plass i hovedstaden så langt i 2018.
Se en fullstendig oversikt over tallene nederst i saken.
Les også: – Rett og slett ikke plass til at alle skal fortsette å kjøre bil
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenUtfordring med tomme eller fulle stativer
Oslo kommune og Oslo bysykkel jobber hardt for å møte den økende etterspørselen blant byens innbyggere. Men det er en utfordring: Flere bysykkelkunder har uttrykt frustrasjon over både manglende sykler og fulle stativer på Facebook.
Axel Bentsen, daglig leder i Oslo Bysykkel, forteller at selskapet jobber kontinuerlig med tiltak som skal bedre kapasiteten, også i rushtiden.
– Ett viktig punkt er at det kommer flere sykler i begynnelsen av oktober. Dette vil gi størst effekt fra neste sesong. «Aldri fullt»-tiltaket, der vi manuelt betjener sentrale stasjoner og sikrer at alle som kommer dit i rushtiden får levert sykkel, er et viktig tiltak i den enden, sier han til ABC Nyheter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Med flere sykler vil vi kunne gjøre tilsvarende «overbelastning» i motsatt ende. Altså ha flere sykler tilgjengelig enn kapasiteten på stasjonen. Vi har styrket og bedret nattombæringen for å komme oss nærmere det vi opererer med som «optimal state» for anlegget i forkant av rushtid. I tillegg jobber vi med andre ombæringsmetoder og incentivordninger, legger Bentsen til.
Artikkelen fortsetter under annonsenKontinuerlig vurdering av nye stativer
Målet er at det skal være 6000 låser i drift i løpet av de nærmeste årene.
– Men det tallet vil variere fordi enkelte stativer tas ned i forbindelse med større ombyggingsprosjekter, som for eksempel rundt Tinghuset. Det vil være en kontinuerlig vurdering av behovet for nye stativer, både i nye bydeler som Bjørvika og ellers i byen, sier Bentsen til ABC Nyheter.
Oslo kommune har med andre ord ingen planer om å trappe ned bysykkelordningen de nærmeste årene. Det kan Liv Jorun Andenes i Sykkelprosjektet bekrefte.
– Vi satser på Oslo Bysykkel fordi det er et viktig tilskudd som bidrar til å avlaste kollektivtilbudet i byen. Oslo kommunes mål er at 1 av 4 reiser skal skje med sykkel. For å nå målet, er det viktig å legge godt til rette for at flest mulig skal kunne bruke dette transportmiddelet, også når man ikke har tilgang på egen sykkel, sier Andenes.
Artikkelen fortsetter under annonsenBysykkelordningen er i stor grad reklamefinansiert via et samarbeid med Clear Channel Norway. Med hvert stativ følger det digre reklameplakater. Det er slett ikke alle Oslo-boere som synes stativene er estetisk vakre.
Axel Bentsen i Oslo Bysykkel forsikrer om at alle bysykkelstativ må godkjennes av Plan- og bygningsetaten gjennom byggesøknad før de kan settes opp.
– Byantikvaren blir forelagt alle søknader. Reklamevitrinene utformes i tråd med Oslos Skilt og reklame-plan.
I 2018 kostet et sesongabonnement på Oslo Bysykkel 399 kroner.