Bygging av nytt dobbeltspor til Eidsvoll begynner i år

I løpet av 2018 starter byggingen av dobbeltsporet jernbane mellom Venjar og Eidsvoll. Når utbyggingen er ferdig i 2022 vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo S og Eidsvold.
I løpet av 2018 starter byggingen av dobbeltsporet jernbane mellom Venjar og Eidsvoll. Når utbyggingen er ferdig i 2022 vil det være sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo S og Eidsvold. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2022 vil et nytt dobbeltspor stå klart på den 9 kilometer lange strekningen mellom Venjar og Eidsvoll. Da vil det være sammenhengende dobbeltspor fra Oslo S.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag signerte Bane Nor og NCC Norge AS kontrakten som skal sørge for å få det nye dobbeltsporet på plass. Byggearbeidene starter allerede i løpet av 2018.

– Dobbeltsporet vi skal bygge i Eidsvoll, er et viktig bidrag til at vi når samfunnsmålet om en reisetid fra Oslo til Hamar på under én time og med halvtimesfrekvenser i 2026, sier konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor i en pressemelding.

NCC skal bygge dobbeltspor langs Gardermobanen og den 9 kilometer lange strekningen fra Venjar til Eidsvoll nord. Kontraktssummen er på 1,625 milliarder kroner.

I løpet av våren neste år planlegger Bane Nor å inngå kontrakt for bygging av 4,5 kilometer med dobbeltspor på strekningen Eidsvold nord til Langset. I 2023 åpner denne siste delen av dobbeltsporet, og da er det sammenhengende dobbeltspor gjennom hele Eidsvoll.