Statens vegvesen: Rapport klar mandag ettermiddag
Den foreløpige rapporten fra ulykkesgruppa i Statens vegvesen etter ulykken i Rjukan er trolig klar allerede mandag ettermiddag.
– Vi har en beredskapsordning i hele landet med 24-timersvakt, og politiet har avtale med Statens vegvesens ulykkesgruppe om bistand når de trenger hjelp. Vår mann ble varslet og reiste til ulykkesstedet, og jeg var i kontakt med ham søndag ettermiddag. Vi er selvfølgelig sjokkert over det som har skjedd – at det er så mange døde, sier seniorrådgiver Kirsti Huserbråthen i Statens vegvesens ulykkesanalysegruppe (UAG) i Region sør til NTB.
Den lokale ulykkesgruppa bistår politiets krimteknikere med å sikre spor og gjøre analyser av bilen. Dette er kjøretøyteknisk personell, men som også kan litt om vei, sier Huserbråthen.
Hun forteller at representanten for ulykkesgruppa har jobbet på spreng og trolig vil være klar med sin foreløpige rapport allerede mandag ettermiddag.
Reaksjon: Kragerø-ordføreren om ulykken: – Det preger alle
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenEndelig rapport
Først om to-tre måneder samles representantene i den tverrfaglige ulykkesanalysegruppa – UAG – for å jobbe fram en endelig rapport. I denne gruppen sitter personer med veiekspertise, en lege fra Ullevål sykehus, kjøretøyeksperter og personer med trafikantekspertise. Her gjøres dybdeanalyser av alle forhold ved ulykken, inkludert vitneavhør, obduksjonsrapporter og blodprøver av de omkomne.
– Ulykkesgruppa sikrer fakta i saken, mens vi i ulykkesanalysegruppa vurderer og konkluderer basert på ulykkesgruppas undersøkelser. Det er vi i ulykkesanalysegruppa som undersøker om det er snakk om menneskelig svikt eller teknisk svikt, sier Huserbråthen som sier det kan ta et halvt år før UAG er klar med sin endelige rapport.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Det vi vet, er at det er snakk om en veteranbil, og at det var fem personer i bilen. Det var helt andre krav til sikkerhet tidligere. Nyere biler absorberer støt veldig mye bedre enn eldre biler som ikke har de samme egenskapene i kollisjoner med fast materiale. Farten kan vi ikke si noe om ennå. De tekniske undersøkelsene som gjøres, omfatter blant annet bremser, styring og bilbeltebruk, sier seniorrådgiveren.
Artikkelen fortsetter under annonsenDet er foreløpig ikke kjent om den lokale ulykkesgruppa i Telemark vil gjøre ytterligere undersøkelser av Rjukan-ulykken.
Bakgrunn: Fem omkom i trafikkulykke på Rjukan
Færre dødsulykker i sommer
Generelt er nyere og sikrere biler en viktig grunn til at ulykkestallene går ned år for år. Samme dag som ulykken i Rjukan kom Statens vegvesen med en foreløpig rapport om sommerulykkene. Den viste at 30 personer mistet livet på norske veier i månedene juni, juli og august, to færre enn i de tre sommermånedene i fjor.
– Det er sjelden at så mange dør i én ulykke. Oftest er det bare én person som omkommer i trafikkulykker, og oftest er det bare én bil involvert, sier Huserbråthen.