Fire av fem nordmenn bruker sosiale medier

Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Mia Oshiro Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

80 prosent av nordmenn mellom 16 og 79 år bruker sosiale medier. Det er blant de middelaldrende bruken øker mest, ifølge SSB.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Andelen nordmenn som bruker sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat, har økt med 9 prosentpoeng siden 2015, rapporterer Statistisk sentralbyrå (SSB).

Ikke uventet er det de yngste som er de flittigste brukerne av sosiale medier, men det er blant de middelaldrende fra 45 og 64 år bruken av sosiale medier har økt mest. I 2018 er det 20 prosent flere hyppige brukere blant middelaldrende enn det var for tre år siden. Mange som er i denne aldersgruppen, bruker også sosiale medier i jobbsammenheng.

I 2015 var det 54 prosent av befolkningen mellom 16 og 79 år som brukte sosiale medier hver dag eller nesten hver dag. Fram til i år har det vært en økning i denne andelen på 12 prosentpoeng, noe som betyr at det er 66 prosent som bruker sosiale medier ofte.