Meny

Oslo-borger bekymret for sykkeltrafikken: – Føler meg utrygg som fotgjenger

Veiene i Oslo fylles opp av stadig flere syklister. Oslo-borger Ingunn Sakshaug er bekymret for fotgjengernes sikkerhet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix/Privat
Sykkeltrafikken i Oslo økte med 22 prosent fra juni i fjor til juni i år. Flere syklister skaper hodebry for byens fotgjengere: – Ser ut som syklister er ute etter å sette fartsrekorder hver dag, sier osloboer Ingunn Sakshaug.

Sakshaug bor i Oslo og er bekymret for utviklingen av sykkeltrafikken i byen. Hun opplever at mange sykler altfor fort, og at flere syklister ikke følger trafikkreglene.

– I Henrik Ibsensgate ved Slottsparken har det kommet flotte sykkelfelt i begge retninger, men de fleste sykler fremdeles på fortauet og skaper farlige situasjoner. Har du grønt lys i et fotgjengerfelt, må du likevel se deg godt om, for plutselig kommer det en syklist i full fart på rødt lys, sier Sakshaug til ABC Nyheter.

Mener myndighetene bør gjøre mer

Forrige uke skrev Sakshaug et leserinnlegg i nettavisen VårtOslo hvor hun uttrykte sin bekymring for utviklingen av sykkeltrafikken. «Det har aldri vært så farlig å bevege seg i Oslos gater til fots som nå», skrev hun.

Ingunn Sakshaug er en bekymret fotgjenger i Oslo. Foto: Privat

Til ABC Nyheter forteller Sakshaug at artikkelen har blitt mye delt. I kommentarfeltet er det mange som deler hennes bekymringer.

– Jeg går til og fra jobb hver dag. Jeg føler meg rett og slett utrygg som fotgjengere i Oslo. Hvordan skal vi bevege oss? Hvor skal vi se? Jeg tror det er klart når jeg skal krysse gaten, og plutselig kommer det en syklist i full fart imot kjøreretningen, sier Oslo-borgeren.

Hun mener kommunen bør gjøre mer for å skape et trygt trafikkbilde for fotgjengere og syklister.

– Jeg etterlyser bedre tilrettelegging for syklister. Det må sørges for at de håndhever trafikkreglene og følger kjøremønstrene på sykkelveiene. Se hvordan syklistene oppfører seg i Danmark. Det er en helt annen bevegelse på sykkelveiene der. Her i Oslo sykler folk som villmenn, og det ser ut som om syklister er ute etter å sette fartsrekorder hver dag, sier Sakshaug.

– Klar over at uheldige situasjoner oppstår

Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune. Hun poengterer at det er opp til politiet, og ikke kommunen, å sørge for at trafikkreglene blir overholdt. 

Andenes er imidlertid klar over at byen fremdeles mangler god sykkelinfrastruktur, og mener dette må på plass for å gjøre gatene tryggere for alle som ferdes. 

Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune.

– Manglende infrastruktur kan skape uheldige situasjoner og trafikantatferd. Derfor arbeider vi for å bygge sykkelveier med god kapasitet og av høy kvalitet, både på strekning og i kryss. I fjor ble det etablert 10 kilometer med sykkelinfrastruktur, og i år er målet 15 nye kilometer. Vi bygger også sykkelhotell, hvor du kan parkere trygt innendørs, og setter opp sykkelstativer på gata der det

trengs, sier hun til ABC Nyheter.

Sykkeltellerne i Oslo viser at sykkeltrafikken vokste med 8,4 prosent de seks første månedene i år sammenlignet med fjoråret. I juni i år har det vært 22 prosent flere sykkelpasseringer enn i fjor.

Les også:  Nye regler skal sette en stopper for trimming av elsykler

– Det skal være trygt å sykle

Andenes forteller at Oslo kommune har som målsetting at flere skal sykle, og at det skal være trygt å sykle.

– Dette forusetter selvsagt god trafikantatferd. Som kommunal myndighet kan vi bidra til dette ved å bygge løsninger som er gode og enkle å forstå hvordan skal brukes. Etter hvert som Oslo får et sammenhengende og trygt sykkelveinett i hele byen vil også sykkelkulturen endre seg. Det er ikke uten grunn at københavnsk sykkelkultur ofte blir trukket frem som et eksempel til etterfølgelse i den norske sykkeldebatten; i denne byen er nemlig også sykkelveinettet i verdensklasse, sier hun.

Kommunen bruker også kommunikasjon og kampanjer for å nå ut til syklistene. I tillegg har de laget et nytt sykkelkart, og de jobber med skilting av nye sykkelruter.

– Men selve grunnmuren for å kunne bygge en god sykkelkultur er infrastrukturen. Denne er vi godt i gang med å rulle ut nå.

Ingunn Sakshaug er i utgangspunktet positiv til sykling og syklister, og håper kommunens tiltak er gode nok til å bedre situasjonen for fotgjengere i dag.

– Det må bli en bedring utifra hvordan det er i dag. Det er mange nesten-ulykker og ulykker og folk som synes det er utrygt å gå. Det ser man på responsen på innlegget mitt også.

Les også:  Flere dropper bil og velger elsykkel

NAF: – Folk bør tenke seg bedre om

Ingunn Handagard er kommunikasjonsrådgiver i NAF. Foto: NAF

Farlige situasjoner som involverer syklister opplever alle som ferdes rundt i byen, ifølge kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard i NAF.

– Vi håper byrådet følger nøye med. De bør ha fått seg en vekker i fjor da antall skadde i trafikken gikk opp sammen med antall syklister. Det er en reell situasjon i Oslo at flere benytter sykkelveiene og at flere skades, sier Handagard til ABC Nyheter.

Selv om Norges Automobil-Forbund først og fremst representerer bileiere, er de for tiltak som bedrer fremkommeligheten i Oslo for alle.

– De fleste av oss er ikke bare syklister eller bare bilister. De fleste gjør begge deler.

NAF mener det tryggeste er å lage infrastruktur som skiller syklister og fotgjengere, og syklister og bilister, slik sykkelveier gjør.

– Vi er opptatt av trafikksikkerheten. Det mange som kan tenke seg bedre om, både bak rattet og på sykkelen. Det er viktig å huske på at man har plikt til å være aktsom i trafikken. Det er flere der ute som kunne tenkt seg bedre om, sier Handagard. 

Populært