
Oslo-borger bekymret for sykkeltrafikken: – Føler meg utrygg som fotgjenger

Sykkeltrafikken i Oslo økte med 22 prosent fra juni i fjor til juni i år. Flere syklister skaper hodebry for byens fotgjengere: – Ser ut som syklister er ute etter å sette fartsrekorder hver dag, sier osloboer Ingunn Sakshaug.
Sakshaug bor i Oslo og er bekymret for utviklingen av sykkeltrafikken i byen. Hun opplever at mange sykler altfor fort, og at flere syklister ikke følger trafikkreglene.
– I Henrik Ibsensgate ved Slottsparken har det kommet flotte sykkelfelt i begge retninger, men de fleste sykler fremdeles på fortauet og skaper farlige situasjoner. Har du grønt lys i et fotgjengerfelt, må du likevel se deg godt om, for plutselig kommer det en syklist i full fart på rødt lys, sier Sakshaug til ABC Nyheter.
Mener myndighetene bør gjøre mer
Forrige uke skrev Sakshaug et leserinnlegg i nettavisen VårtOslo hvor hun uttrykte sin bekymring for utviklingen av sykkeltrafikken. «Det har aldri vært så farlig å bevege seg i Oslos gater til fots som nå», skrev hun.

Til ABC Nyheter forteller Sakshaug at artikkelen har blitt mye delt. I kommentarfeltet er det mange som deler hennes bekymringer.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Jeg går til og fra jobb hver dag. Jeg føler meg rett og slett utrygg som fotgjengere i Oslo. Hvordan skal vi bevege oss? Hvor skal vi se? Jeg tror det er klart når jeg skal krysse gaten, og plutselig kommer det en syklist i full fart imot kjøreretningen, sier Oslo-borgeren.
Hun mener kommunen bør gjøre mer for å skape et trygt trafikkbilde for fotgjengere og syklister.
– Jeg etterlyser bedre tilrettelegging for syklister. Det må sørges for at de håndhever trafikkreglene og følger kjøremønstrene på sykkelveiene. Se hvordan syklistene oppfører seg i Danmark. Det er en helt annen bevegelse på sykkelveiene der. Her i Oslo sykler folk som villmenn, og det ser ut som om syklister er ute etter å sette fartsrekorder hver dag, sier Sakshaug.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Klar over at uheldige situasjoner oppstår
Liv Jorun Andenes er konstituert direktør for Sykkelprosjektet i Oslo kommune. Hun poengterer at det er opp til politiet, og ikke kommunen, å sørge for at trafikkreglene blir overholdt.
Artikkelen fortsetter under annonsenAndenes er imidlertid klar over at byen fremdeles mangler god sykkelinfrastruktur, og mener dette må på plass for å gjøre gatene tryggere for alle som ferdes.

– Manglende infrastruktur kan skape uheldige situasjoner og trafikantatferd. Derfor arbeider vi for å bygge sykkelveier med god kapasitet og av høy kvalitet, både på strekning og i kryss. I fjor ble det etablert 10 kilometer med sykkelinfrastruktur, og i år er målet 15 nye kilometer. Vi bygger også sykkelhotell, hvor du kan parkere trygt innendørs, og setter opp sykkelstativer på gata der det
trengs, sier hun til ABC Nyheter.
Sykkeltellerne i Oslo viser at sykkeltrafikken vokste med 8,4 prosent de seks første månedene i år sammenlignet med fjoråret. I juni i år har det vært 22 prosent flere sykkelpasseringer enn i fjor.
Les også: Nye regler skal sette en stopper for trimming av elsykler
Artikkelen fortsetter under annonsen– Det skal være trygt å sykle
Andenes forteller at Oslo kommune har som målsetting at flere skal sykle, og at det skal være trygt å sykle.
– Dette forusetter selvsagt god trafikantatferd. Som kommunal myndighet kan vi bidra til dette ved å bygge løsninger som er gode og enkle å forstå hvordan skal brukes. Etter hvert som Oslo får et sammenhengende og trygt sykkelveinett i hele byen vil også sykkelkulturen endre seg. Det er ikke uten grunn at københavnsk sykkelkultur ofte blir trukket frem som et eksempel til etterfølgelse i den norske sykkeldebatten; i denne byen er nemlig også sykkelveinettet i verdensklasse, sier hun.
Artikkelen fortsetter under annonsenKommunen bruker også kommunikasjon og kampanjer for å nå ut til syklistene. I tillegg har de laget et nytt sykkelkart, og de jobber med skilting av nye sykkelruter.
– Men selve grunnmuren for å kunne bygge en god sykkelkultur er infrastrukturen. Denne er vi godt i gang med å rulle ut nå.
Artikkelen fortsetter under annonsenIngunn Sakshaug er i utgangspunktet positiv til sykling og syklister, og håper kommunens tiltak er gode nok til å bedre situasjonen for fotgjengere i dag.
– Det må bli en bedring utifra hvordan det er i dag. Det er mange nesten-ulykker og ulykker og folk som synes det er utrygt å gå. Det ser man på responsen på innlegget mitt også.
Les også: Flere dropper bil og velger elsykkel
NAF: – Folk bør tenke seg bedre om

Farlige situasjoner som involverer syklister opplever alle som ferdes rundt i byen, ifølge kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard i NAF.
– Vi håper byrådet følger nøye med. De bør ha fått seg en vekker i fjor da antall skadde i trafikken gikk opp sammen med antall syklister. Det er en reell situasjon i Oslo at flere benytter sykkelveiene og at flere skades, sier Handagard til ABC Nyheter.
Selv om Norges Automobil-Forbund først og fremst representerer bileiere, er de for tiltak som bedrer fremkommeligheten i Oslo for alle.
Artikkelen fortsetter under annonsen– De fleste av oss er ikke bare syklister eller bare bilister. De fleste gjør begge deler.
NAF mener det tryggeste er å lage infrastruktur som skiller syklister og fotgjengere, og syklister og bilister, slik sykkelveier gjør.
– Vi er opptatt av trafikksikkerheten. Det mange som kan tenke seg bedre om, både bak rattet og på sykkelen. Det er viktig å huske på at man har plikt til å være aktsom i trafikken. Det er flere der ute som kunne tenkt seg bedre om, sier Handagard.