Går inn for fire felts motorvei fra Kristiansand til Stavanger

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte fredag departementets forslag til ny utbygging av E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterte fredag departementets forslag til ny utbygging av E39 mellom Lyngdal i Vest-Agder og Sandnes i Rogaland. Foto: Ørn Borgen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) går inn for å bygge ny E39 som en indre korridor mellom Lyngdal og Sandnes. Veien skal ha fire felt og 110-grense.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Departementets innstilling til ny utbygging av E39 ble presentert av statsråden fredag. Tidligere forslag for utbygging av strekningen har vært to- og trefelts vei med 90-grense, men dette er nå erstattet av en full fire felts motorvei med fartsgrense på 110 kilometer i timen.

– Arbeidet med planleggingen har tatt tid da man har gjort store forbedringer i prosjektet underveis. Nå skal vi bygge en langt mer fremtidsrettet vei, men det har også medført en del ekstraarbeid. Jeg mener det er vel anvendt tid i et generasjonsperspektiv, sier Solvik-Olsen i en pressemelding fra departementet.

Veien skal gå som en indre korridor mellom Lyngdal Vest og Sandnes. Målet har vært å redusere ulykker og korte ned kjøretiden mellom Stavanger og Kristiansand. Det har vært vurdert å legge veien lenger ut mot kysten slik at flere jærkommuner kunne vinne på ringvirkninger fra den nye transportåren, men dette har likevel ikke blitt valgt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I arbeidet til Statens vegvesen viste det seg likevel at ytre og midtre korridor ville gitt høyere kostnad og samtidig gjort reiseveien mellom Kristiansand og Stavanger lenger. Selv om Jærlinjen har positive effekter for kommunene på Jæren, så forsvarte den ikke ulempene for øvrige trafikanter og skattebetalerne, sier samferdselsministeren.