Bergen langt unna å oppnå sykkelmål

Under sykkel-VM i fjor fikk Bergen vist seg fram som en fantastisk arrangør for sykkelritt. For byens innbyggere er ikke Bergen like egnet for sykling. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Under sykkel-VM i fjor fikk Bergen vist seg fram som en fantastisk arrangør for sykkelritt. For byens innbyggere er ikke Bergen like egnet for sykling. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2010 vedtok Bergens folkevalgte et mål om å tredoble antall syklister innen 2019. Siden har byen knapt merket noen forskjell.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I sykkelstrategien fra 2010 heter det at Bergen innen 2019 skal ha en sykkelandel på minst 10 prosent av alle reiser, ifølge Bergensavisen. Det ville være mer enn tre ganger så mye som 2010-nivået, da sykling utgjorde 3 prosent av alle reiser.

Med ett år igjen av perioden, viser grafene at sykkelandelen har gått opp og ned, uten at det er mulig å spore noen trend.

– Vi mangler gode sykkelveier, særlig i sentrale strøk. Men nå kommer det, sammen med bybanen, gode sykkelveier mot sør og vest og forhåpentligvis også mot nord, sier senioringeniør Reidun Instanes i Statens vegvesen til avisen.

«For å endre Bergens renommé som en lite sykkelvennlig by, er det behov for et krafttak i sentrum», heter det i strategien fra 2010, der det også ble vedtatt at hver tredje offentlige parkeringsplass i Bergen sentrum skulle være for sykkel innen 2019.

Sykkelandelen i Bergen er i år fremdeles 3 prosent. Oslo har til sammenligning 5 prosent, mens Stavanger har 8 prosent. Trondheim og Kristiansand kommer best ut av de store byene med henholdsvis 9 og 10 prosent.