Ber politiet skjerpe kontrollen av syn i trafikken:– Det er et tillitsforhold som ligger hos sjåføren

Optikere mener politiet må bli flinkere til å fokusere helsekravet som stilles til sjåførens syn i trafikken.
Optikere mener politiet må bli flinkere til å fokusere helsekravet som stilles til sjåførens syn i trafikken.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Optikere mener politiet må bli bedre til å følge opp dårlig syn som ulykkesrisiko i trafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag kan du ta førerkort når du er 18 år, og dersom synet er godt nok er det ikke nødvendig med ny test før fylte 75 år.

Anders Grønli er optiker hos Specsavers i Førde, og er en av flere optikere som mener Utrykningspolitiet (UP) må ta grep.

Anders Grønli, optiker ved Specsavers i Førde. Foto: Privat
Anders Grønli, optiker ved Specsavers i Førde. Foto: Privat

– Jeg møter ukentlig personer som tror de ser godt nok til å kjøre bil uten briller eller linser, men som absolutt ikke gjør det, sier Grønli til ABC Nyheter.

UP-sjef Runar Karlsen sier dette er et ansvar som ligger hos sjåføren.

– Du har en tillit som sjåfør. Er helsen for dårlig, blir du med tiden avslørt, enten av oss eller helsevesenet, sier Karlsen til ABC Nyheter.

For noen år siden viste en undersøkelse gjennomført av Blindeforbundet at fem prosent av alle nordmenn mellom 65 og 70 år har for dårlig syn til å kjøre bil, men gjør det allikevel, i følge Trygg trafikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Aktuelt: UP-sjefen vil mobilbrukerne til livs: – Å sende en melding er som å kjøre i blinde

Innføre regelmessig kontroll

Det er i 18-20 årsalderen og slutten av 40-årene synet endrer seg mest. Ifølge Olaug Skrøppa, leder i trafikkutvalget hos Norges Optikerforbund, er det flere som ikke merker at synet svekkes. Hun mener politiet er flinke til å fokusere på mobilbruk, men ikke synet.

– Det hadde vært ideelt å innføre regelmessig sjekk av synet og opplyse om at politiet kan gjøre tilfeldige sjekker, og at det kanskje vil få flere til å ta regelmessig synssjekk, sier Skrøppa til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen
Olaug Skrøppa, leder i trafikkutvalget hos Norges Optikerforbund. Foto: Interoptik
Olaug Skrøppa, leder i trafikkutvalget hos Norges Optikerforbund. Foto: Interoptik

Synskarpheten svekkes langsomt frem til 50, og øker markant etter 70 år.

Les også: Mobilfunksjonene for deg med nedsatt syn

I dag er helsekravet en synsskarphet på 0,5, dette er et gammelt krav som Skrøppa mener bør vurderes.

Unni Knutli, seniorrådgiver i Trygg trafikk, er enig i at dårlig syn er et risikoproblem i trafikken, og mener det burde vært en ordning på obligatorisk synssjekk før fylte 75 år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det å foreta hyppige synskontroller og justering av briller, unngå mørkekjøring og kjøring i motlys er tiltak som bør gjøres for å bedre trafikksikkerheten. Vi ser at de påkjørsler på gangfelt i mørket skjer ofte av eldre, som kjører på andre eldre, sier Knutli til ABC Nyheter.

Synets evne til å innstille seg til mørket reduseres i 50-årsalderen.

Les også: For noen ser det slik ut i trafikken

Må bli flinkere til å kontrollere

Det å innføre pålagte kontroller mener UP-sjefen vil bli svært omfattende, og til ingen nytte.

Helsekrav:

  • Må opplyses i helseattesten at optisk korreksjon er nødvendig for å oppfylle helsekravet til synsstyrke
  • Førerkort klasse 1: synsstyrken må være minst 0,5 på begge øynene
  • Førerkort klasse 2 og 3: synsstyrken må være minst 0,8 for det ene øyet og 0,1 på det andre øyet
  • Hvis søker angir problemer med sikker kjøring i motlys eller mørke, skal søker henvises til øyelege eller vurderes av optiker.
  • Helsekravet er ikke oppfylt for førerkortgruppe 1, 2 eller 3 dersom nedsatt kontrastfølsomhet, nedsatt mørkesyn eller økt blendingsfølsomhet medfører trafikksikkerhetsrisiko.
Kilde: Helsedirektoratet

– Vi mener at vi har funnet riktig alder å kreve kontrollsjekk av synet. Dersom det skulle være for dårlig, blir det avslørt av helsevesenet eller oss, og da kan førerkortet bli inndratt, sier UP-sjefen.

I følge Karlsen gjør politiet observasjoner når de er ute og kjører. Flere ganger har de avslørt dårlig helse, som syn, motorikk og reaksjonsevne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I etterkant av en ulykke, mener Skrøppa politiet har en jobb å gjøre. Hun sier det er bra at politiet fokuserer på mobilbruk, men at de må bli flinkere til å kontrollsjekke synet av sjåføren. Dette hører optikere sjeldent blir gjennomført.

UP-sjefen sier det er blitt vurdert å ha med optikere til å sjekke synet før oppkjøring, dette er Skrøppa positiv til.

– Det hadde vært kjempefint! Testen i dag er for enkel, og flere som er innenfor helsekravet vil allikevel bli overrasket når de får på seg briller, sier Skrøppa.