Kontrollerer ikke farlige og ulovlige elsykler

Illustrasjonsbilde: Hjelpemotoren på en elsykkel skal ikke ha høyere effekt enn 0,25 kW, opplyser Statens vegvesen. Hjelpemotoren skal også koble seg ut når sykkelen får en fart på 25 kilometer i timen.
Illustrasjonsbilde: Hjelpemotoren på en elsykkel skal ikke ha høyere effekt enn 0,25 kW, opplyser Statens vegvesen. Hjelpemotoren skal også koble seg ut når sykkelen får en fart på 25 kilometer i timen.  Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet advarer mot ulovlige elsykler som kan gå like fort som mopeder eller motorsykler. Men prioriterer ikke å kontrollere dem.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det finnes de som ser ut som vanlige elsykler, men egentlig er de kraftige som mopeder eller motorsykler, sier Tormod Schau sjefingeniør i Statens vegvesen til NRK.

Flere og flere nordmenn velger å kjøpe seg elsykkel. Da Are Ertzeid, daglig leder i Sykkelpikene, ble intervjuet av Finansavisen tidligere i år beskrev han salget slik:

– En eksplosjon uten sidestykke.

I fjor publiserte for første gang Norsk elbilforening en oversikt over antall solgte elsykler i Norge. Den viser en økning fra i underkant av 15.000 solgte elsykler i 2014 til 36.000 i 2016.

Les også: Elsykkel kan ha utløst brann i Oslo, to til sykehus

Vet om ulovlige elsykler

Ifølge NRK har Statens vegvesen registrert flere annonser for ulovlige elsykler på bruktmarkeder og utenlandske nettsider. Likevel driver de liten eller ingen kontroll med elsykler.

– Vi fører meget begrenset kontroll av elsykler. Tradisjonelt har vi prioritert tunge og lette biler i kontrollene våre. Elsyklene er også ganske nye i trafikkbildet, det er noe av forklaringen, sier Elisa Eylands Brandsås, fungerende avdelingsdirektør i kontrollavdelingen i Statens vegvesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den store elsykkeltesten

Regelverk for elsykkel

Elsykler skal oppfylle de samme kravene som vanlige sykler har. I tillegg er det krav til hvor kraftig hjelpemotoren kan være og hvordan den skal virke.

Hjelpemotoren skal ikke ha høyere effekt enn 0,25 kW.

Motoren skal kun gi kraft når syklisten tråkker på pedalene, eller bruker veivanordning for armer.

Alene kan motoren gi fremdrift på opp til 6 kilometer i timen, såkalt oppstartsassistanse.

Hjelpemotoren skal koble seg ut når elsykkelen får en fart på 25 kilometer i timen, eller tidligere hvis syklisten slutter å tråkke.

Elsykler kan brukes på de samme stedene som vanlige sykler.

Kilde: Statens vegvesen

Kan ende ille

Tormod Schau sier til NRK at vegvesenet advarer mot elsyklene som går for fort. For at en elsykkel skal være lovlig kan ikke motoren ha større effekt enn 250 watt.

I mai i fjor kolliderte en mann i 30-årene med en kvinne da han kjørte en spesialtrimmet elsykkel på en sykkelsti. Kvinnen fikk brudd i nakken og hjernerystelse. Da Statens vegvesen kontrollerte elsykkelen anslo de toppfarten til å være 108 kilometer i timen på flat mark.

I retten forklarte mannen at han hadde betalt 60.00 kroner for elsykkelen på nettet og at han ikke visste at den hadde høyere effekt enn det som er tillatt.

Les også: Tiltalt etter ulykke med trimmet elsykkel