Airbus: Vi tar havarikommisjonens funn til etterretning
I granskningsrapporten som ble presentert torsdag, fastslo Havarikommisjonen at et tretthetsbrudd i hovedgirboksen førte til at et helikopter av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma styrtet utenfor Turøy i 2016.
Tidligere torsdag meldte Teknisk Ukeblad at selskapet var uenig med Havarikommisjonen og vurderte å ta ut en form for dissens, men ingenting tyder på dette i Airbus' uttalelse om Havarikommisjonens rapport.
– Airbus Helicopters ønsker konklusjonene i rapporten velkommen og tar funnene til etterretning. Selskapet er takknemlig for at havarikommisjonen har gitt oss mulighet til å komme med oppklarende tilleggsopplysninger i forbindelse med granskingen, i form av et vedlegg til rapporten, heter det i en uttalelse fra selskapet.
Les også: Turøy-ulykken: Airbus anbefales å endre design på girboksen
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenVidere understreker selskapet at det før ulykken ikke hadde fått noen tegn på at det som gikk galt under Turøy-ulykken, kunne gå galt i det hele tatt.
– Verken luftfartsmyndigheter eller industrien har noensinne tidligere observert denne typen utmattingsbrudd i en hovedgirboks, som var det som forårsaket Turøy-ulykken, skriver Airbus.
– Det er likhetstrekk til G-REDL ulykken i 2009, men fordi det ikke fantes klare beviser den gangen var det umulig å iverksette tiltak som kanskje kunne ha forhindret Turøy-ulykken, skriver selskapet videre, med henvisning til en lignende helikopterulykke i Skottland der 16 personer omkom.
13 menneskeliv gikk tapt i Turøy-ulykken, og helikopterselskapet beklager det som skjedde.
– Airbus Helicopters ønsker å uttrykke sin dypeste beklagelse for ulykken. Alle som jobber i selskapet opplevde ulykken som et sjokk, og vi uttrykker vår medfølelse og sympati med de etterlatte etter ulykken, skriver selskapet.