Airbus: Vi tar havarikommisjonens funn til etterretning

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helikopterprodusenten Airbus ønsker konklusjonene i granskningsrapporten etter Turøy-ulykken velkommen og sier de tar Havarikommisjonens funn til etterretning.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I granskningsrapporten som ble presentert torsdag, fastslo Havarikommisjonen at et tretthetsbrudd i hovedgirboksen førte til at et helikopter av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma styrtet utenfor Turøy i 2016.

Tidligere torsdag meldte Teknisk Ukeblad at selskapet var uenig med Havarikommisjonen og vurderte å ta ut en form for dissens, men ingenting tyder på dette i Airbus' uttalelse om Havarikommisjonens rapport.

– Airbus Helicopters ønsker konklusjonene i rapporten velkommen og tar funnene til etterretning. Selskapet er takknemlig for at havarikommisjonen har gitt oss mulighet til å komme med oppklarende tilleggsopplysninger i forbindelse med granskingen, i form av et vedlegg til rapporten, heter det i en uttalelse fra selskapet.

Les også: Turøy-ulykken: Airbus anbefales å endre design på girboksen

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Videre understreker selskapet at det før ulykken ikke hadde fått noen tegn på at det som gikk galt under Turøy-ulykken, kunne gå galt i det hele tatt.

– Verken luftfartsmyndigheter eller industrien har noensinne tidligere observert denne typen utmattingsbrudd i en hovedgirboks, som var det som forårsaket Turøy-ulykken, skriver Airbus.

– Det er likhetstrekk til G-REDL ulykken i 2009, men fordi det ikke fantes klare beviser den gangen var det umulig å iverksette tiltak som kanskje kunne ha forhindret Turøy-ulykken, skriver selskapet videre, med henvisning til en lignende helikopterulykke i Skottland der 16 personer omkom.

13 menneskeliv gikk tapt i Turøy-ulykken, og helikopterselskapet beklager det som skjedde.

– Airbus Helicopters ønsker å uttrykke sin dypeste beklagelse for ulykken. Alle som jobber i selskapet opplevde ulykken som et sjokk, og vi uttrykker vår medfølelse og sympati med de etterlatte etter ulykken, skriver selskapet.