Tunnelarbeid kan forårsake kloakkutslipp ved Sørenga

Sørenga bad var en liten periode stengt forrige måned etter at det ble lekket ut store mengder fyringsolje i Alnaelva. Nå risikerer badegjestene nok en gang bli brydd med utslipp 
 – av en litt annen karakter.
Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Sørenga bad var en liten periode stengt forrige måned etter at det ble lekket ut store mengder fyringsolje i Alnaelva. Nå risikerer badegjestene nok en gang bli brydd med utslipp – av en litt annen karakter. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sikringstiltak knyttet til tunnelarbeid på Follobanen kan føre til kontrollerte utslipp av kloakk i Alnaelva, som renner ut like ved Sørenga i Oslo.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Så mye som 50 liter kloakk i sekundet kan renne ut i Alnaelva og videre ut i fjorden i løpet av to netter i juli, opplyser Bane Nor i en pressemelding. Årsaken er sikringstiltak knyttet til Follobanens tunnelboring under Kværnertunnelen.

– Vi omdirigerer vannet i Kværnertunnelen, som er en av Oslos avløpstunneler, en kort periode. Et eventuelt restvolum må slippes kontrollert ut gjennom lenser i Alnaelva. Det er dette vi ønsker å informere om, sier prosjektleder tunnel TBM i Follobaneprosjektet, Anne Kathrine Kalager.

Store tiltak rustes opp for å minimere utslippene, og ni sugebiler vil være operative dersom det skulle bli nødvendig. Lenser for å fange opp toalettpapir vil også bli lagt ut.

– I beste fall klarer vi å samle opp alt, men i verste fall kan inntil 50 liter avløpsvann i sekundet bli ført til Alna og videre til fjorden. Vann- og avløpsetaten vil sørge for å legge ut lenser foran utløpet av Alna for å samle opp søppel som kommer med avløpsvannet, sier seksjonssjef Bjørn Rosseland i Oslos vann- og avløpsetat.

Den nye tunnelen på Follobanen, som med sine 22 kilometer vil bli Nordens hittil lengste jernbanetunnel, er anslått å koste om lag 25 milliarder kroner og er ventet å stå ferdig i 2021