Enighet om ambulanseflygere – Flygerforbundet kritiserer myndighetene

Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er enighet i lønnsforhandlingene mellom Norsk Flygerforbund og Babcock. Flygerforbundet mener tilliten til helsemyndighetene er svekket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er glad for at vi har kommet til enighet. Dette er et bidrag til at denne krisen kanskje vil gå over. Det skaper stabilitet og ro. Det er et viktig skritt, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til NTB.

Flygerforbundet og NHO Luftfart, som forhandler på vegne av Babcock, gjenopptok forhandlingene om en tariffavtale tirsdag morgen og meldte om enighet litt før klokken 3.30 natt til onsdag.

I avtalen er alle ambulanseflygere som ønsker det, sikret jobb på samme arbeidssted som de har i dag. Norsk Flygerforbund har akseptert reduserte lønns- og arbeidsvilkår.

Administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart mener partene har klart å rydde opp i en vanskelig politisk situasjon.

– Babcock har vært lydhør overfor politiske signaler, og jeg vil berømme dem for å ha strukket seg langt for å få på plass en avtale som sikrer videreføring av erfaring og kompetanse i flyambulansetjenesten. Vi mener avtalene partene har kommet fram til, inneholder de vilkår som er nødvendig for å skape ro rundt tjenesten, sier Lothe i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frustrert og irritert

Til tross for enigheten kritiserer Carlsen helseminister Bent Høie (H).

– Samtidig stikkes det ikke under en stol at vi er betydelig frustrert og irritert på helseministeren som ikke har bidratt stort til å løse denne krisen. Dette har han overlatt til partene. Det er vi som har kommet til denne avtalen. Han har sittet fullstendig stille, sier Carlsen, som mener tilliten til helsemyndighetene er betydelig svekket etter forhandlingene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Bent Høie sier til NTB at han er glad for at partene har blitt enige, og at begge har strukket seg langt for å oppnå det.

– Jeg har gjort det som er mitt hovedansvar: Å sørge for at konflikten i minst mulig grad går ut over pasientene. Det er satt inn nødvendig ekstratiltak for å kompensere for at Lufttransport ikke har kunnet ha alle flyene på vingene, sier Høie om Carlsens kritikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Ulike oppfatninger

Ambulanseflystriden har blitt en stor politisk sak og ført til et sterkt press på Høie om å sikre beredskapen i den livsviktige ambulanseflytjenesten. For to uker siden samlet opposisjonen seg om en instruks til Høie om å sikre at «erfaring og kompetanse i dagens luftambulansetjeneste videreføres».

– Høie har ikke gjort det han burde for å sørge for at det lykkes, sier Carlsen.

– Den andre parten i forhandlinger peker på politiske signaler som en begrunnelse for at de strakte seg langt og ble enige, så det er nok litt ulike oppfatninger, svarer Høie.

Pasientene viktig

Hensynet til pasientene har vært viktig for begge parter i forhandlingene.

– Det er helt avgjørende at pasienter kommer seg raskest mulig til sykehus når de trenger hjelp, uansett hvor i landet de bor. Vi håper at denne avtalen bidrar til at alle de 98 pilotene i dagens tjeneste kommer over til BSAA og fortsetter i tjenesten, slik at befolkningen, spesielt i Nord-Norge, får den beredskapen de har krav på, sier daglig leder Marius Hansen i Babcock Scandinavian AirAmbulance AS (BSAA) i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Alle de 98 pilotene som er ansatt hos dagens operatør, vil bli tilbudt jobb i Babcock. Partene er også enige om at den fremforhandlede tariffavtalen skal gjelde for piloter som ansettes i BSAA.

Strandet

Den forrige forhandlingsrunden mellom Babcock og pilotene strandet i slutten av april. Det var etter at Babcock ikke fikk gjennomslag for et krav om at pilotene og fagforeningen fraskriver seg retten til å gå til sak for å beholde lønna og arbeidsvilkårene de har hos Lufttransport.

Etter bruddet valgte flere piloter å slutte på grunn av misnøye og usikkerhet rundt arbeidsbetingelsene hos Babcock.