Etter elleve år jobber Politidirektoratet fortsatt med de nye passene

Etter at Politidirektoratet og Kripos inviterte til en designkonkurranse for nytt norsk pass og ID-kort, kåret en fagjury «Det norske landskap» av Neue Design Studio som vinner av konkurransen. Foto: Politiet / NTB scanpix
Etter at Politidirektoratet og Kripos inviterte til en designkonkurranse for nytt norsk pass og ID-kort, kåret en fagjury «Det norske landskap» av Neue Design Studio som vinner av konkurransen. Foto: Politiet / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En fersk statusrapport avdekker nye store problemer i Politidirektoratets arbeid med nye pass og ID-kort, skriver Aftenposten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Arbeidet skulle vært ferdig i 2017, men problemene har hopet seg opp for politiledelsen, skriver avisen , som har fått innsyn i rapporten fra april.

Her går det fram at under en firedel av leveringene er gjennomført, og det er et stort antall kjente feil og mangler ved de nye passkioskene som må rettes på.

Videre mener Politidirektoratet (POD) at de mangler kompetanse i prosjektstyring og skal ansette ny leder og kontor for programmet.

Atle Roll-Matthiesen, fagdirektør i POD, skriver i en epost til avisen at utstedelse av sikre pass og ID-kort krever mer avansert utstyr, strengere prosedyrer og høyere kompetanse enn politiet tidligere har hatt.

– I utviklingsprosesser er det helt vanlig at det er mange feil og mangler i utviklings- og testfasen. Dette er også tilfellet her, sier Roll-Matthiesen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omfanget på ytterligere forsinkelser er ukjent, men det som er klart er at forsinkelsene har bydd på en eksplosjon i kostnader. I 2007 ble investeringsbehovet beregnet til 14 millioner kroner, i 2014 var beregnet prislapp 218 millioner kroner og nå er anslått sluttpris på nesten 600 millioner kroner.

Justis- og beredskapsminister Tor Mikkel Wara (Frp) opplyser til Aftenposten at er informert om «utfordringer knyttet til fremdriften og kostnadene i prosjektet».