Spansk selskap skal levere 87 nye trikker til Oslo

Denne trikken blir prøvekjørt i Oslo fra 2020. Spanske CAF har vunnet anbudet på levering av 87 nye trikker. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Denne trikken blir prøvekjørt i Oslo fra 2020. Spanske CAF har vunnet anbudet på levering av 87 nye trikker. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Spanske CAF skal levere de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn til Oslo. Trikkene skal fases inn mellom 2020 og 2024, og de beholder blåfargen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen
Spanske CAF skal levere de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn til Oslo. Trikkene skal fases inn mellom 2020 og 2024. Illustrasjonsfoto: Sporveien Oslo / NTB scanpix.
Spanske CAF skal levere de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn til Oslo. Trikkene skal fases inn mellom 2020 og 2024. Illustrasjonsfoto: Sporveien Oslo / NTB scanpix.

CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA) er en spansk produsent som har levert trikker til blant annet Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Nederland og USA. Selskapet vant nylig store kontrakter i Nederland og Australia.

Ifølge Marianne Vik, leder for trikkeanskaffelser i Sporveien AS, vil de nye trikkene av typen Urbos 100 ha seks dører, klimaanlegg, lavgulv og være standardtrikker med teknologi som er tilpasset forholdene i Oslo. Topphastigheten vil være 70 kilometer i timen. De er beregnet til å bruke mindre tid på holdeplassene enn dagens trikker.

7 milliarder kroner er den samlede rammen for det nye trikkeprogrammet som kommunen vedtok i 2015. Kostnadsrammen for de 87 nye trikkene er på 4,1 milliarder kroner.

Trikkeprogrammet omfatter også oppjustering av infrastrukturen og oppgradering av trikkestallene og verkstedene på Grefsen og Holtet, samt fornying av skinnegangen som trikkene benytter. Programmet ledes av Sporveien, som samarbeider tett med Bymiljøetaten, Ruter, Vann- og avløpsetaten og Oslo Vognselskap om gjennomføringen av de ulike prosjektene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Leverandøren CAF får også opsjon på levering av ytterligere 60 trikker til hovedstaden. De to første trikkene kommer til testing vinteren 2020, mens de øvrige trikkene kommer til å bli satt i drift mellom 2021 og 2024.

Totalt var det seks leverandører som konkurrerte om å få milliardkontrakten: Alstom, CAF, Oslo Consortium, Skoda, Stadler og Siemens.

Les også: Sier nei til trikk