Gjensidige: Større risiko for personskade med el- og hybridbiler

Gjensidige mener konsekvensen av dagens avgiftspolitikk er flere ulykker på norske veier. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Gjensidige mener konsekvensen av dagens avgiftspolitikk er flere ulykker på norske veier. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsikringsselskapet Gjensidige mener risikoen for personskade er høyere med el- og hybridbiler enn med dieselbiler. Det handler om bevissthet, svarer NAF.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har gjort en analyse av flere tusen skader i tidsrommet 2012–2017 der de har sammenlignet dieselbiler med el- og hybridbiler. I analysen har de kommet fram til at sistnevnte er involvert i 20 prosent flere ulykker, og at de materielle skadene hos el- og hybridbiler er 50 prosent høyere. Det skriver Aftenposten.

Gjensidige trekker fram antall hestekrefter som en helt sentral årsak til den høyere risikoen. Slik norske avgifter er nå, tilbyr forhandlerne el- og hybridbiler som har opptil flere hundre hestekrefter mer enn vanlige dieselbiler.

– Vårt hovedpoeng er at hestekrefter tar liv. Hvis en familiemor eller -far som har kjørt dieselbil, får en mye sterkere hybridbil, så økes ulykkesrisikoen vesentlig, sier konsernsjef Helge Leiro Baastad i Gjensidige.

NAF mener det handler om bevissthet.

– Det blir feil å kategorisere én bilgruppe når elbiler handler om alt fra Nissan Leaf til Tesla. Når du går fra en ordinær dieselbil til Tesla, må du være bevisst på at den har mer krefter. Men de skal ikke være verre å håndtere enn andre biler, sier NAFs fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal.