Meny

Pause i forhandlingene om luftambulansen

Lufttransport, som har vært operatør i over 25 år, mistet i fjor oppdraget med å drive luftambulansetjenesten. Svenske Babcock Scandinavian Air Ambulance er tildelt kontrakten fra 2019. Etter overtakelsen har en rekke piloter sluttet, eller ikke vært i stand til å fly, slik at tjenesten har blitt hardt rammet. Arkivfoto. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Lufttransport, som har vært operatør i over 25 år, mistet i fjor oppdraget med å drive luftambulansetjenesten. Svenske Babcock Scandinavian Air Ambulance er tildelt kontrakten fra 2019. Etter overtakelsen har en rekke piloter sluttet, eller ikke vært i stand til å fly, slik at tjenesten har blitt hardt rammet. Arkivfoto. Foto: Jan Kåre Ness / NTB scanpix
Forhandlingene om en tariffavtale for piloter som blir med over fra Lufttransport til Babcock er satt på pause fram til 15. juni.

Det melder NRK mandag ettermiddag.

– Vi er i dialog og møtes igjen 15. juni, bekrefter forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund overfor NTB.

– For øvrig er partene enige om å ikke omtale de pågående forhandlingene, skriver han i en tekstmelding.

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten

• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.

• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.

• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.

• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.

* Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.

(Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys)

Flygerforbundet (LO), Babcock og NHO møttes mandag til forhandlinger om en tariffavtale som kan bidra til å løse bemanningskrisen for luftambulansen.

Forhandlingsoppstarten fant sted tre dager før Stortinget skal avgjøre om de vil annullere kontrakten med det britiskeide selskapet Babcock, slik Rødt har foreslått.

Les også:  Politikerne advares mot luftambulansekollaps – KrF sitter på gjerdet i saken

Ap, SV og Sp har tidligere tatt til orde for at kontrakten må oppheves. KrF kan sørge for flertall, men har ikke bestemt seg, sa KrF-politiker og leder i helse- og omsorgskomiteen, Olaug Bollestad til Dagsrevyen etter en høring om saken torsdag forrige uke.

Frykter for jobbsikkerheten

Den tilspissede konflikten dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når Babcock tar over anbudet for luftambulansetjenesten fra 1. juli 2019.

– Jeg håper at man kommer på plass med en tariffavtale som begge parter kan være enige om, uttalte administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, i forkant av forhandlingene.

Les også:  Babcock vant anbud med dårligere beredskap enn konkurrenten

De rundt 110 ansatte i Lufttransport har tidligere reagert på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten. Ettersom det ikke ble stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, må pilotene søke på sin egen stilling når Babcock overtar tjenesten.

Varierende beredskap

– Å sette seg ved forhandlingsbordet nå er et steg i riktig retning, men det løser ikke grunnen til at krisen har oppstått: Det at regjeringen ikke lyttet til gjentatte advarsler og sikret at erfaring og kompetanse ble med videre til ny operatør gjennom krav til virksomhetsoverdragelse, uttalte Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til VG for to uker siden.

Les også:   Luftambulanse-selskap svartelistet for atomvåpenproduksjon

Forbundet og Babcock har også tidligere forhandlet om overføring av pilotene, men disse brøt sammen i april. Den usikre situasjonen har ført til pilotmangel og nedsatt beredskap etter at flere piloter har søkt seg over til andre jobber, mens andre har vært sykmeldt.

Populært