Pause i forhandlingene om luftambulansen

Det melder NRK mandag ettermiddag.
– Vi er i dialog og møtes igjen 15. juni, bekrefter forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund overfor NTB.
– For øvrig er partene enige om å ikke omtale de pågående forhandlingene, skriver han i en tekstmelding.
Fakta om krisen i luftambulansetjenesten
• Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.
• Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten.
• I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).
• I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten over Lufttransport FW, som har drevet tjenesten i 25 år.
• Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.
• Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.
• De rundt 110 ansatte i Lufttransport har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.
• Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over i juli 2019.
• Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det begynte ansatte i Lufttransport å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.
• Nye forhandlinger startet mandag 28. mai, men mandag ettermiddag ble det besluttet en pause i forhandlingene fram til 15. juni.
* Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.
• Rødt har foreslått å annullere kontrakten med Babcock og forlenge avtalen med Lufttransport og forberede offentlig drift av tjenesten på sikt. Stortinget skal ta stilling til forslaget torsdag 31. mai.
(Kilder: Lufttransport, NTB, NRK, Nordlys)
Flygerforbundet (LO), Babcock og NHO møttes mandag til forhandlinger om en tariffavtale som kan bidra til å løse bemanningskrisen for luftambulansen.
Forhandlingsoppstarten fant sted tre dager før Stortinget skal avgjøre om de vil annullere kontrakten med det britiskeide selskapet Babcock, slik Rødt har foreslått.
Les også: Politikerne advares mot luftambulansekollaps – KrF sitter på gjerdet i saken
Ap, SV og Sp har tidligere tatt til orde for at kontrakten må oppheves. KrF kan sørge for flertall, men har ikke bestemt seg, sa KrF-politiker og leder i helse- og omsorgskomiteen, Olaug Bollestad til Dagsrevyen etter en høring om saken torsdag forrige uke.
Frykter for jobbsikkerheten
Den tilspissede konflikten dreier seg om hva som skal skje med pilotene som i dag er ansatt i selskapet Lufttransport, når Babcock tar over anbudet for luftambulansetjenesten fra 1. juli 2019.
– Jeg håper at man kommer på plass med en tariffavtale som begge parter kan være enige om, uttalte administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, i forkant av forhandlingene.
Les også: Babcock vant anbud med dårligere beredskap enn konkurrenten
De rundt 110 ansatte i Lufttransport har tidligere reagert på at Babcock tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten. Ettersom det ikke ble stilt krav til virksomhetsoverdragelse i anbudet, må pilotene søke på sin egen stilling når Babcock overtar tjenesten.
Varierende beredskap
– Å sette seg ved forhandlingsbordet nå er et steg i riktig retning, men det løser ikke grunnen til at krisen har oppstått: Det at regjeringen ikke lyttet til gjentatte advarsler og sikret at erfaring og kompetanse ble med videre til ny operatør gjennom krav til virksomhetsoverdragelse, uttalte Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund til VG for to uker siden.
Les også: Luftambulanse-selskap svartelistet for atomvåpenproduksjon
Forbundet og Babcock har også tidligere forhandlet om overføring av pilotene, men disse brøt sammen i april. Den usikre situasjonen har ført til pilotmangel og nedsatt beredskap etter at flere piloter har søkt seg over til andre jobber, mens andre har vært sykmeldt.