Rødt: – Annuller anbudet om luftambulansetjenesten

Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Luftambulansefly fra Lufttransport på Tromsø Lufthavn. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortinget må be regjeringen bla opp nok penger til å få anbudet om luftambulansetjenesten annullert, mener Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Både Ap, Sp og SV kom tirsdag på banen med støtte til kravet om at luftambulansekontrakten brytes. Ap mener at regjeringen må la Lufttransport fortsette ambulanseflygingene på ubestemt tid, melder VG.

– VI står midt i en nasjonal beredskapskrise som regjeringen har ansvaret for. Det er nå opp til helseminister Bent Høie (H) å rydde opp, sier Ingvild Kjerkol, Aps helsepolitiske talskvinne, til avisa.

– Nasjonal skandale

Tirsdag fremmet Rødt-leder Bjørnar Moxnes hasteforslag på Stortinget om å annullere anbudet som det britiskeide selskapet Babcock SAA vant. Selskapet skal neste år overta etter Lufttransport, som har driftet luftambulansetjenesten i over 25 år.

Stortinget må be regjeringen bla opp nok penger til å få anbudet om luftambulansetjenesten i Nord-Norge annullert, mener Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Stortinget må be regjeringen bla opp nok penger til å få anbudet om luftambulansetjenesten i Nord-Norge annullert, mener Rødt-leder Bjørnar Moxnes. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Partiet vil heller forlenge avtalen med Lufttransport og på sikt forberede offentlig drift av tjenesten, i tråd med anbefalingen fra den siste offentlige utredningen om akuttmedisinsk beredskap.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som skjer med luftambulansetjenesten, er en nasjonal skandale. Rødt vil forhindre Veireno-tilstander i lufta. Anbudet må annulleres før luftambulansetjenesten bryter sammen, sier Moxnes.

Bakgrunn: Tromsø-ordfører vil ha gransking av luftambulansekrisen

– Tilbudet raseres

Men anbudet inneholdt ingen krav om virksomhetsoverdragelse, og dårligere lønns- og arbeidsvilkår har ført til at bare 14 av Lufttransports over 100 piloter har søkt på de i alt 97 pilotstillingene i Babcock.

Striden har ført til at en rekke ambulansefly har blitt og vil bli stående på bakken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Når luftambulansetjenesten raseres som følge av at Babcock skal overta, er hele premisset for anbudskonkurransen annullert. Regjeringen må bla opp de nødvendige millionene for at vi kommer oss ut av denne kontrakten, sier Moxnes til NTB.

I forslaget ber Rødt om at Stortinget «ber regjeringen utrede og forberede offentlig drift av luftambulansetjenesten, slik at den blir en integrert del av helseforetakenes øvrige ambulansetjeneste og akuttmedisinske beredskap».

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fakta om krisen i luftambulansetjenesten:

* Ambulanseflyene frakter cirka 9.000 pasienter i året, og dagens driftskontrakt i ambulanseflytjenesten koster om lag 400 millioner kroner i året.

* Siden 1988 har luftambulansetjenesten vært organisert og fullfinansiert som en nasjonal statlig tjeneste. Norges fire helseforetak har ansvaret for den operative driften av denne tjenesten. I alt finnes det ni ambulansefly i Norge, stasjonert i Kirkenes, Alta (2), Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen (2).

* I juni 2017 ble det klart at det britiskeide selskapet Babcock Scandinavian Air Ambulance vant anbudskonkurransen om luftambulansetjenesten. Kontrakten starter 1. juli 2019 og går til 2025 med mulig forlengelse til 2030. Selskapet driver i tillegg luftambulansetjenesten i Sverige og Finland.

* Babcock SAAs anbud skal ha vært om lag 47 millioner kroner billigere i året enn tilbudet fra Lufttransport.

* De rundt 110 ansatte i Lufttransport FW har reagert på at Babcock SAA tilbyr færre piloter i turnus og færre reservefly, noe de mener truer jobbsikkerheten.

* Det ble heller ikke stilt krav til virksomhetsovertakelse i anbudet, noe som gjør at pilotene må søke på sin egen stilling når Babcock SAA tar over juli 2019.

* Forhandlingene mellom fagforeningen Norsk Flygerforbund og Babcock SAA om overføring av pilotene, brøt sammen i april i år. Etter det har ansatte i Lufttransport FW begynt å søke seg vekk i frykt for å skulle stå uten jobb.

* Terry Reid i eierselskapet Babcock International har også informert Lufttransport om at vedlikeholdet av ambulanseflyene flyttes fra Norge til Østersund i Sverige. Dermed mister 35 ansatte i Tromsø jobben.

– Akutt fare

– Vi åpner for å diskutere dato for behandling. Men det må skje fort. Vi har ikke råd til å vente i ukevis på at denne krisen blir løst. For hver dag som går, mister vi personell som er helt avgjørende for luftambulansetjenesten. Det er en akutt fare for folks liv og sikkerhet, understreker Moxnes.

Samtidig krever SV at styreleder i Helse Nord, Marianne Telle, trekker seg som følge av krisen i luftambulansetjenesten. Telle er til daglig direktør i rekrutteringsselskapet Bedriftskompetanse, som har inngått en kontrakt om rekruttering av piloter med Babcock SAA. Helse Nord har også ansvaret for driften av seks av Lufttransports ni ambulansefly.

Telle erklærte seg søndag inhabil i behandlingen av krisen på grunn av oppdraget for Babcock.

Bakgrunn: Luftambulansekrisen i nord bekymrer Høie

– Uklar rolle

– Telle kan ikke fortsette som styreleder. Det er uklart hva hennes rolle har vært, det eneste vi vet er at hennes selskap tjener penger på Babcock, sier stortingsrepresentant Torgeir Knag Fylkesnes (SV).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Senterpartiet mener at Telle bør fratre fra stillingen, om enn ikke permanent.

– Telle må fratre midlertidig som styreleder til ambulansesaken er løst. I en slik kritisk situasjon kan vi ikke ha en sjef som står på sidelinjen, sier partiets helsepolitiske talsperson Kjersti Toppe.

Statsminister Erna Solberg (H) mener på sin side det var ryddig av Telle å melde seg inhabil.

– Jeg forstår at Telles habilitet har vært vurdert flere ganger, og de har vurdert det slik at hun ikke har vært inhabil. Når det likevel blir stilt spørsmål rundt habiliteten, synes jeg det er greit at hun melder seg inhabil, sier Solberg til NRK.