Kundenes misnøye med norsk handel øker

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere tradisjonelle handelskjeder er i fritt fall i årets utgave av Norsk kundebarometer. – Varsellampene blinker, sier leder Pål Silseth.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den årlige målingen av kundetilfredshet av 160 bedrifter som selger varer eller tjenester som betyr mye for folks privatøkonomi, viser at kundene er stadig mer misfornøyde med utviklingen.

Leder for Kundebarometeret Pål Silseth mener de fysiske butikkene kan bli et lett bytte for netthandelgiganter om de ikke tilpasser seg.

– Dette kan være et forvarsel på en kommende krise i varehandelen. Mange av disse butikkene er allerede utsatt for marginpress, og nordmenn liker netthandel, sier Silseth til Dagens Næringsliv.

Volvo topper barometeret med 84,6 poeng av 100. Det største fallet er det Skeidar som står for med en nedgang på 7,1 poeng til 61,2 poeng. Under 60 poeng, på bunnen av lista, ligger blant annet Joker og Bunnpris.

Ifølge avisen har det ofte vært mulig å forutse hvilke selskaper som vil stagnere basert på kundebarometeret.

– Alle som ligger under 60 poeng over tid, kjemper for livet, sier Silseth.