Anklager DNB og Dyrevernalliansen:Pollestad (Sp) med anklager mot DNBs kampanje for nødnummer til dyr

REGISTRERING: Geir Pollestad (Sp) reagerer på at DNB forsikring vil opprette register med navn og telefonnummer på alle dyreeiere som undertegner på opprop om en nødtelefon for dyr. DNB bedyrer at de ikke gjør som kontrakten med Dyrealliansen sier.
REGISTRERING: Geir Pollestad (Sp) reagerer på at DNB forsikring vil opprette register med navn og telefonnummer på alle dyreeiere som undertegner på opprop om en nødtelefon for dyr. DNB bedyrer at de ikke gjør som kontrakten med Dyrealliansen sier. Foto: Thomas Vermes / ABC Nyheter
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Alle som signerer oppropet for dyrenes eget nødnummer, blir registrert av DNB, sier Geir Pollestad (Sp). – Helt feil, svarer DNB.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Du er kanskje glad i dyr og undertegner oppropet om å si ja til 114 - Dyrenes eget nødnummer, som DNB forsikring og Dyrevernalliansen har lansert i reklameinnslag og på eget nettsted.

Det du ikke vet, er at DNB forsikring i en kontrakt med Dyrevernalliansen sikrer seg ditt navn, telefonnummer og at du er dyreeier, i et eget register.

– Grunnen til at DNB er interessert i dette, må være at de vil bruke informasjonen de registrerer, til å ta direkte kontakt for å formidle salg. Det er kynisk, sier Senterpartiets næringspolitiske talsmann på Stortinget, Geir Pollestad, til ABC Nyheter.

Men det avkrefter

– Det Pollestad kommer med, er feil! Han refererer til en kontrakt og tror det er sånn det fungerer i praksis. Det viktige er hva vi har gjort, og ikke hva som står i kontrakten. Pollestad kan umulig ha vært på noen stand og sett hvordan dette fungerer i praksis, sier kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø i DNB til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jo vondere lukter det

Det uodde samarbeidet mellom en dyrevernorganisasjon og et forsikringsselskap fikk ham til å reagere i forrige uke:

– Misbruk av vår kjærlighet til dyr, og markedsføring, sa han forrige uke.

Nå har Pollestad studert kontrakten mellom DNB forsikring og Dyrevernalliansen. Sistnevnte har satt sitt godkjentstempel på prosjektet og får betalt for sine tjenester.

– Jo mer jeg forstår av denne saken, jo vondere lukter den, sier Sp-politikeren etter å ha lest kontrakten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– I kontrakten mellom Dyrevernalliansen og DNB står det at både DNB og Dyrevernskal ha tilgang til navn og telefonnummer til de som signerer.

Det gjør at forsikringsselskapet får en samling navn og nummer til personer som har dyr, ved å benytte seg av vår kjærlighet til dyr, legger Pollestad til.

DNB beroliger

DNB lover på spørsmål fra ABC Nyheter at de som ikke ønsker kontakt fra forsikringsselskapet, ikke vil bli kontaktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Folk som har besøkt stand, skal ikke bli kontaktet av DNB hvis de ikke ønsker det. Det er selve poteavtrykk-signeringen som er det essensielle, og her registreres dyrets navn og alder, skriver kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsbø.

– Grunnene til dette er at vi ønsker å ha en viss kontroll og unngå forfalskede underskrifter. På stand kan også de som vil fylle ut en flyer dersom de ønsker å bli kontaktet av DNB for å få mer informasjon om forsikringer, fortsetter han.

– Betyr det at folk som signerer ikke vil bli kontaktet av DNB? Hvordan skiller DNB mellom underskrivere som ønsker/ikke ønsker å bli kontaktet?

– Slik jeg beskrev det. Du må undertegne på en egen flyer hvis du ønsker å bli kontaktet om forsikring, svarer Korsberg Dalsbø.

Ikke stille i debatt

«I forbindelse med kampanje for å samle støtte hos publikum skal det samles inn fornavn, eternavn og mobilnummer i samsvar med Innsamlingsrådets bransjenorm. Både Dyrevernalliansen og DNB Forsikring skal få tilgang til personopplysningene.» heter det i kontraktens punkt 5 (ABC Nyheters utheving).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Selv om det refereres til et punkt i kontrakten om innsamling av fornavn, etternavn og mobilnummer så er ikke det ensbetydende med at slik informasjon innhentes. Poenget er at om man skulle gjort det, så skal det gjøres i tråd med Innsamlingsrådets bransjenorm, understreker Vidar Korsberg Dalsbø.

Kontrakten fastslår også at Dyrevernalliansen skal stille til intervju om saken i TV/radio, selv skrive og bidra til kronikk som forklarer behovet for et nødnummer for dyr, men ikke stille i debatt i media om saken.

– Kontakt en veterinær

Pollestad er også negativ til å opprette nødnummeret 114.

– I dag er det nummeret sperret for at folk som ringer en nødetat, ikke skal ringe det nummeret ved en feil. Det bør forbli sperret, mener han.

DNB har allerede opprettet et midlertidig nødnummer der 114 inngår.

ABC Nyheter prøvde en oppringning, og spurte hva man skal gjøre med en syk katt.

– Da bør du ringe veterinæren, lød rådet fra personalet, som lønnes av DNB.

Selve kampanjen drives i regi av reklamebyrået TRY, på vegne av DNB.

Artikkelen er oppdatert med uttalelse fra DNB.