Utbyggingsplan for omdiskutert oljefelt i nord levert

Artikkelen fortsetter under annonsen

Omkring 47 milliarder skal investeres i Johan Castberg, det hittil største norske oljefeltet i Barentshavet. Naturvernforbundet ber Stortinget avvise planene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statoils plan for utbygging og drift (PUD) av Johan Castberg-feltet ble levert i desember, og tirsdag ble den lagt fram i en proposisjon for Stortinget. Forventede utvinnbare oljereserver for Castberg-feltet er 558 millioner fat olje, som er såpass gigantisk at planen må innom Stortinget før den godkjennes av OED.

– Dette blir tredje feltutbygging i Barentshavet, av det hittil største norske oljefeltet i havområdet. Det vil gi store ringvirkninger både i utbyggings- og driftsfasen, og skape store verdier for fellesskapet gjennom inntekter til staten og mange lønnsomme arbeidsplasser i næringen, sier olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp).

Miljøkritikk

Naturvernforbundet oppfordrer Stortinget til å legge planen i skuffen av hensyn til Norges klimaansvar.

– Johan Castberg er en klimabombe av dimensjoner. Utbyggingen vil binde Norge til enorme klimagassutslipp de neste 30 årene og er fullstendig uforenelig med å ta ansvar for å løse vår tids største utfordring, sier leder Silje Ask Lundberg til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Planer om å elektrifisere feltet er droppet fordi det ikke lønner seg i kroner og øre. Uten elektrifisering vil feltet, ifølge Natur og Ungdom, slippe ut like mye i løpet av et år som over 120.000 biler.

– Norge er allerede verdens sjuende største eksportør av klimagasser. Nå er Søviknes garantisten for at det ikke vil endre seg med det første, sier Per Espen Stoknes, stortingsrepresentant for MDG.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frps energipolitiske talsmann Terje Halleland ser det annerledes.

– Vi har selvsagt ivaretatt hensynet til ytre miljø og fiskeriinteresser, og det forventes ingen vesentlige miljøpåvirkninger som følge av prosjektet. Samtidig vet vi at CO2-utslippene fra norsk sokkel er halvparten av hva gjennomsnittet er internasjonalt, sier han.

Lønnsomhet

Prosjektet har tatt tid fordi det i utgangspunktet var avhengig av en oljepris over 80 dollar fatet for å lønne seg. I tillegg kom størrelsen på investeringer og lang driftsperiode som fører til ytterligere usikkerhet rundt lønnsomheten. I PUD'en før jul hadde Statoil redusert kostnadene så kraftig at Johan Castberg er lønnsomt selv med en oljepris på 35 dollar fatet. I tirsdagens proposisjon er dette redusert ytterligere, til 31 dollar fatet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Søviknes betegner utbyggingen som et gigantisk industriprosjekt med høy lønnsomhet, der næringslivet i nord vil få nye muligheter og oljemiljøene i Hammerfest og Harstad vil bli styrket.

Stoknes i MDG kaller prosjektet «å låse norsk næringsliv fast i fortidens næringer».

– Jeg tror de fleste ser at det er dumt å investere i noe som skal produsere olje i 30 år, når verden allerede har lovet å gå bort fra fossilt gjennom Parisavtalen, sier han.