Meny

Rema tar markedsandeler igjen

Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan. Foto: Thor Nielsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Rema 1000 gjør det godt på AC Nielsens kvartalsrapport om dagligvaremarkedet. Samlet sett har bransjen en svak vekst.

Rema, Kiwi og Extra økte sine markedsandeler siste kvartal. Meny, Spar, Bunnpris, Coop Prix og Coop Mega går noe tilbake, ifølge tallene. OBS og Joker står på stedet hvil, viser rapporten.

Rapporten viser at Rema 1000 nå har 23,9 prosent av markedet. Sammenlignet med fjoråret betyr det en fremgang på 0,4 prosentpoeng. Det innebærer at Rema har snudd en negativ utvikling.

Rapporten fra første kvartal 2018 viser at Norgesgruppen har 4,3 prosent av markedsandelene. Coop er på andreplass med 29,5 prosent, mens Rema er oppe på tredjeplass med 23,5 prosent. Kiwi øker også og har nå 21,4 prosent av markedet.

Sammenlignet med hverandre, er det Extra som vokser mest. De tar 0,5 prosent av markedet.

– Vi er kjempeglad for at Extra vokser mest, og blir garantert vekstvinner i 2018, spår Bjørn Takle Friis i Coop, som eier Extra overfor Nettavisen.

Innad i Coop-kjeden er det ikke bare gode tall. Coop Prix går tilbake med 0,4 prosentpoeng.

Rema 1000 har slitt med negative tall det siste året. Kunder som boikottet butikken grunnet «bestevenn- strategien» førte til at kjeden tapte til konkurrenten Kiwi.

For fire år siden hadde Rema en ledelse på 6 prosentpoeng til Kiwi. Nå er avstanden mellom dem 2,5 prosentpoeng av markedsandelene, ifølge AC Nielsens tall.

(©NTB)

Populært