Flyktninghjelpen viser trollmeldinger i annonsekampanje

Bildet viser sivile som flyktet ut av Hamouria i Øst-Ghouta i Syria tidligere i mars. Foto: AP / NTB scanpix
Bildet viser sivile som flyktet ut av Hamouria i Øst-Ghouta i Syria tidligere i mars. Foto: AP / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ekte meldinger med hatefulle eller sjikanerende ytringer om mennesker på flukt, blir fredag vist fram i digitale annonser for Flyktninghjelpen i fem aviser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Målet er en bredere debatt om hvordan vi ønsker å snakke om medmennesker, ifølge organisasjonen.

– Mennesker som med nød og neppe har unnsluppet bomberegnet i Syria eller mistet familiemedlemmer på flukt i Irak, blir kalt «jævelskap» og blir bedt om å «dra til helvete». Slike meldinger er direkte sårende, undergraver folks menneskeverd og ødelegger kvaliteten i debatten, sier Gro Kirkeby, som er ansvarlig for sosiale medier i Flyktninghjelpen.

Hun følger daglig med på diskusjonene, blant annet på Flyktninghjelpens egne sider på sosiale medier. Kirkeby oppfordrer folk til å være med og gjøre noe med de hatefulle ytringene, og til å dele sine meninger ved å bruke emneknaggen #trollmelding.

– Vi er nødt til å reagere når kommentarfeltene blir en arena for generaliseringer, hat og fordommer, sier Kirkeby.

Annonsene blir publisert digitalt i VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen på mobil og nettbrett fredag og lørdag.

Les også: FNs befolkningsfond fikk mer penger etter Trump-kutt