Sveitsisk regissør og komponist tildeles Den internasjonale Ibsenprisen

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han står for ren teatermagi, sier Jon Fosse om den sveitsiske teaterregissøren Christoph Marthaler, som er vinner av Den internasjonale Ibsenprisen 2018.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Prisen på 2,5 millioner kroner deles ut av den norske stat, og regnes som verdens største teaterpris.

Marthaler (66) er kjent for sitt unike scenespråk i krysningen mellom musikkteater og et stilisert, fysisk teater, skriver juryen i en pressemelding.

– Christoph Marthaler har i over 30 år vært en av verdens mest betydningsfulle og innflytelsesrike teaterregissører. Han har skapt seg sitt eget sceniske språk, som har åpnet for ny innsikt i menneskelige relasjoner og begeistret et stort internasjonalt publikum, uttaler juryleder Per Boye Hansen.

Jon Fosse fikk prisen i 2010. Han sier at Marthaler skiller seg ut og står for «ren og skjær teatermagi».

– Det er en musikalsk presisjon som er bortenfor all forstand, og som jeg ikke finner noe annet uttrykk for enn genial, sier Fosse i pressemeldingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Gjestespill til høsten

Prisen deles ut annethvert år under Den internasjonale Ibsenfestivalen som arrangeres på Nationaltheatret i september. Det vil også bli vist et gjestespill av Marthaler og holdes et symposium til ære for vinneren under festivalen.

Sveitseren gjestet i 2011 Festspillene i Bergen med stykket "+-0" som har global oppvarming som tema, med Grønland som «åsted».

Dagbladets anmelder omtalte stykket som krevende og uten klar handling, mens Bergensavisen kalte stykket «pretensiøst og uferdig avantgarde-teater som får deg til å gi blanke i hele klimaendringen». Aftenposten anbefalte på sin side folk utenbysfra om å ta toget til Bergen for å få med seg stykket.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lang karriere

Marthaler studerte musikk i Zürich og pantomimeteater i Paris før han arbeidet ved ulike sveitsiske teatre i 1970- og 1980-årene. I 1989 ble han knyttet til teatret i Basel, der han satte opp sine første produksjoner, skriver det tyske Goethe-instituttet. Han ble tilknyttet Deutsches Schauspielhaus i Hamburg i 1993, og har også vært teatersjef ved Schauspielhaus i Zürich fra 2000–2004.

Han har mottatt mange priser for sine musikalske teaterstykker og deltatt på teaterfestivalen i Berlin 14 ganger.

Hans stykker beskrives som en blanding av alvor og bisarr humor, og kjennetegnes av vakre scenebilder i kombinasjon av sang, musikkfragmenter, dans, gestikulering og gjentakelser.