Rema 1000 på jumboplass i omdømme

Kundene straffet Rema hardt etter at det kom fram at flere varer de var vant til vil forsvinne fra butikkene sammen med den nye kampanjen - selv om de skulle erstattes av sesong- og lokale produkter.
Kundene straffet Rema hardt etter at det kom fram at flere varer de var vant til vil forsvinne fra butikkene sammen med den nye kampanjen - selv om de skulle erstattes av sesong- og lokale produkter. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 har falt ned fra listen over de mest likte merkevarene i Norge. Langt ned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Norge intervjuer YouGov BrandIndex 100 personer hver dag som er representative for den generelle befolkningen, og spør om deres kjennskap og holdninger til forskjellige merkevarer.

Merkevaren som fikk klart mest positiv omtale i 2017 var Rema 1000 sin konkurrent Kiwi. For ett år siden tok Rema 1000 sin direktør Lars Kristian Lindberg «en Trump» da han lovte å «grabbe Kiwi by the handlepose» i det han lanserte «Æ» og «Bestevenn»-strategien.

Rema 1000, som har vært på topp i flere år, er nå helt ute av topp 10. YouGov mener Rema 1000 har hatt en «omdømmekrise» i kjølvannet av blant annet Bestevenn-strategien, som førte til frykt for at varene forsvinner fra butikken, samt «øl-striden».

Les også: Rema-direktør trekker seg etter Æ-flopp og bestevenn-fiasko

Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016. Foto: YouGov
Kiwi er fortsatt på førsteplass når det gjelder rangeringer for høyest BUZZ («Positiv snakkis»). På annenplass er FINN.no, mens nykommeren Vipps kommer inn på en tredjeplass. Volkswagen har hatt størst fremgang i BUZZ, når vi sammenligner opp mot tallene fra 2016. Foto: YouGov

Jumboplass

– Dagligvarebransjen er en sektor som engasjerer folk flest, og tidligere år har Rema 1000 alltid tronet på toppen med god avstand ned til de andre dagligvarekjedene. Nå ser vi at de har falt helt ned til bunn, ikke bare innenfor dagligvaresektoren, men også blant alle de 261 merkevarene vi har målt i 2017, sier Stian Bråthen, direktør for forretningsutvikling i YouGov Norge til Nettavisen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rema 1000 ligger fortsatt langt nede, til tross for at det største fallet kom i januar for ett år siden og at omdømmet har blitt stadig bedre siden mars.

Les også: Rema-Reitan bygger ned verneverdig jord

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Litt røft år

Direktør for kommunikasjon- og samfunnskontakt Mette Fossum i Rema 1000 vedgår at 2017 ble «litt røft»

– Vi mener det enkle ofte er det beste og jobber knallhard for at kundene våre skal få de laveste prisene hos oss også i 2018, skriver Fossum i en mail til Nettavisen.

Finn.no ligger på andreplass med en score på 25,6 poeng. Finn.no er også den merkevaren som norske kvinner i størst grad har et generelt positivt inntrykk av.

Vipps har vist at de er Norges mest populære betalingsapp, og dukker opp på snakkis-toppen på en tredjeplass.

Merkene med størst fremgang var Volkswagen, Continental, Canal Digital Huawei og Michelin, med en økning på minst 50%.

«Volkswagen fikk massiv negativ mediedekning i forbindelse med dieselskandalen i 2015, men har fått markant positiv utvikling av Buzz gjennom 2017», skriver YouGov.