Nå setter de ned prisen på bestselgeren
Salget har økt kraftig de siste årene.
Lexus har hatt god fart i det norske markedet de siste årene. I 2010 solgte de 179 biler her til lands. I fjor rundet de tusen eksemplarer – så vi snakker en solid økning på kun få år
Bestselgeren, som de siste par årene har stått for omtrent halvparten av salget, er en SUV med hybrid drivlinje, Lexus NX.
Kampen om markedsandelene i dette segmentet har aldri vært tøffere Konkurrentene er både mange og gode. Mange av dem leveres også, i motsetning til Lexus NX, som ladbare hybrider. Konkurrentene høster dermed avgiftsfordeler Lexusen ikke har.
40.000 kroner billigere
Men det japanske merket er på offensiven om dagen. Ikke bare har de lansert en kraftig oppdatert NX-modell. De setter også ned startprisen. Dette til tross for at denne type hybrider fikk mer avgift etter omlegging fra nyttår.
– Ja, det er riktig. Vi har satt startprisen ned fra 539.900 til 499.900 kroner, sier Espen Olsen, som er informasjonssjef hos den norske Lexus- og Toyota importøren.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenDe holdt et informasjonsmøte for pressen i Oslo, tidligere i dag.
– Lexus både er og skal være et nisjemerke, men vi har allikevel planer om å ekspandere. Fabrikken har flere og viktige nyheter på gang – også nyheter som vi vet vil passe det norske markedet veldig bra og som vi vil vise senere i år forklarer han.
Lexus - bilmerket som ble dømt nord og ned:
Elektrifisering?
Etter det vi erfarer sikter Lexus på å nå mellom 1.500 og 2.000 solgte biler i løpet av 2020. Det vi si en dobling av salget, i løpet av bare et par år. Det er ambisiøst.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenMed det i mente, kan man jo spekulere i hva salgs nyheter de vil by på. Kanskje snakker vi helelektrisk bil?
Lexus begynner med å åpne en helt ny forhandler i Kristiansand allerede nå til helgen.
Les hva norske Lexus-eiere mener om bilen sin her!
Små, men viktige endringer
NX har på sin side vært en viktig modell i europeisk sammenheng. Den har alene stått for 30 prosent av merkets salg, siden den kom i 2014.
Artikkelen fortsetter under annonsenUtvendig ser den lik ut, men den har fått sterkere visuelt uttrykk, samtidig som aerodynamikken er forbedret. Også innvendig er bilen kraftig oppdatert, med blant annet nytt mulitimediasystem, med større skjermer og forbedret brukervennlighet.
Både for- og bakstilling er også finpusset, for økt komfort og kjøreglede. Drivlinjen er også optimalisert for å gi lavere forbruk, samtidig som den har fått flere og bedre sikkerhetssystemer ombord.
Salgsmålet for Norge for innværende år er 1.100 biler. Den nye, billigere NX-en forventes nok en gang å stå for halvparten av salget her hjemme.
Les også: Denne Lexusen kan bli den nye "firmabilen" til kong Harald
Saken ble først publisert på Broom.no