Meny

Google og McKinsey mener norske barn får for dårlig matteundervisning

Jan Grønbech er Google-sjef i Norge. Han mener matteundervisningen norske elever får er for dårlig. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Norgessjefene i Google og McKinsey mener norske barn får for dårlig undervisning i matte. Datakoding vil bli like viktig som å lese bokstaver, slår de fast.

McKinsey Norges sjef Martin Bech-Holte og Google Norges sjef Jan Grønbech er bekymret for om nordmenn tilegner seg nok teknologisk kunnskap i grunnskolen.

– All koding er basert på logikk og matematikk. Og der er vi ikke i nærheten av der vi bør være. Der har Norge som samfunn underinvestert så til de grader, og det starter på grunnskolen, sier Bech-Holte til Dagens Næringsliv.

Grønbech har kommet til Bech-Holtes kontor for å diskutere fremtidens arbeidsmarked og Norges utfordringer og muligheter fremover.

– Vi går inn i en verden som kommer til å være 100 prosent styrt av logikk og matematikk. Koding er fellesnevneren for alt. Det å kunne skrive et språk som datamaskinen forstår, blir like viktig som å lære å lese bokstaver, sier han.

Populært