Over 1.500 klager på telefonsalg i fjor

Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Morten Holm / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet mottok 1.566 klager på telefonsalg i 2017. Det er en økning på 35 prosent fra året før. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det opplyser Forbrukertilsynet , tidligere Forbrukerombudet.

Klager på telefonsalg har i lang tid ligget på klagetoppen. Tilsynet håper imidlertid at nye regler som ble innført 1. januar, kan bidra til endring.

– Mange forbrukere opplever at de blir oppringt selv om de har reservert seg mot telefonsalg. De nye reglene vil fjerne noen av smutthullene som har bidratt til dette og gjøre det vanskeligere for næringsdrivende å overstyre en reservasjon, sier Forbrukertilsynets direktør Elisabeth Lier Haugseth.

Fra 1. januar ble det forbudt å drive telefonsalg fra skjulte nummer og nummer som ikke er søkbare i nummeropplysningstjenestene. I tillegg kan frivillige organisasjoner ikke sende ut oppfordringer om økonomisk støtte som kan oppfattes som et krav om betaling.

Det er også innført forbud mot konkurranser på internett der et kriterium for å delta er å samtykke til å bli oppringt av en rekke næringsdrivende.

– Hvis reglene ikke følges, vil vi slå ned på dette i tiden som kommer, sier Haugseth.

Det som før het Forbrukerombudet, skiftet navn til Forbrukertilsynet 1. januar.