Russland, Kina og Frankrike starter opp gigantgassfelt i Arktis

Gasseksporten er igang: Bildet er fra den nye havnen i Sabetta, spesielt laget for å kunne fylle fraktskipene med gass fra feltene på Jamal-halvøya.
Gasseksporten er igang: Bildet er fra den nye havnen i Sabetta, spesielt laget for å kunne fylle fraktskipene med gass fra feltene på Jamal-halvøya. Foto: Maxim Zmeyev / AFP
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det første skipet fra det gigantiske prosjektet på Jamal-halvøya legger fra kai i den splitter nye havnen i Sabetta.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fredag lanserer Russland den første leveransen fra anlegget Jamal LNG for utvinning av flytende gass på Jamal-halvøya i det nordlige Sibir, ca 1200 km øst for Finnmark.

Det russiske privateide selskapet Novatek eier 50,1 prosent av prosjektet. Amerikanske sanksjoner mot Russland har gjort det vanskelig å få partnere og finansiering fra Vesten. Men Frankrike og Kina lot ikke sjansen gå fra seg. Den franske giganten Total og kinesiske CNPC har sikret seg 20 prosent hver. I tillegg har det kinesiske statlige investeringsfondet Silk Road Fund kjøpt opp de resterende 9,9 prosentene.

Les også: Oljefondet: Finansielle vurderinger bak råd om oljekutt

De første skipene legger fra kaia i Sabetta på fredag, som er en splitter ny havn- og lasteanlegg påbegynt i 2013.

Saken fortsetter under grafikken

Jamal TNG-prosjektet skal levere gass til både øst og vest. Foto: Total
Jamal TNG-prosjektet skal levere gass til både øst og vest. Foto: Total

Mindre is, mer gass

– Denne første leveransen er en hyllest til anstrengelsene til entreprenører som klarte å levere Jamal-LNG-prosjektet i tide og innenfor budsjettet. Sammen har vi bygget et anlegg i verdensklasse fra grunnen av under ekstreme forhold, sier Patrick Pouyanné, styreleder i Total i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Søviknes forsvarer norsk olje og gass

Nå skal nedkjølt naturgass transporteres langs Den nordlige sjørute både til Europa og Asia.

Klimaendringer har gjort regionen mer tilgjengelig. I takt med at isen i Nordishavet har åpnet seg, åpnet den også muligheter for skipstrafikk. Dermed blir det fart i utvinningen på Jamalhalvøya, som sitter på en av de rikeste olje- og gassforekomstene i verden.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Faktisk er området så rikt på naturgass at issmeltingen om sommeren har ført til sporadiske gassbluss utenfor kysten, som strekker seg opp til 25 meter oppover i vannsøylen.

Les også: Russisk tankskip med norsk gass satte rekord

Jamal LNG-prosjektet (LNG står for Liquid Natural Gas - flytende naturgass, journ.anm) er bare en del av utviklingskomplekset på halvøya, og kostet 23 milliarder euro, eller rundt 225 milliarder kroner etter dagens kurs. Kapasiteten i starten blir på 5,5 millioner tonn, og øke til 16,5 millioner i starten av 2019. Andre og tredje del av prosjektet skal bygges fra 2018 og 2019.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sammenligning produserer hele Norge i overkant av 110 millioner tonn gass i året.

– Uvanlig raskt

Klimaendringer til tross, temperaturen i området kan fortsatt synke til -50 celsius, så konstruksjonen har vært utfordrende. Transportrutene skipene skal ta er fortsatt ikke helt utforsket og utviklet.

– Til tross for utfordrende forhold ble Jamal LNG levert i tide og innenfor budsjettet. Det er uvanlig i LNG-industrien, sier Samuel Lussac, olje- og gasspesialist i Wood Mackenze, et britisk konsulentselskap og forskningsinstitusjon innen energi til AFP.

– De neste månedene vil vise om anlegget kan fungere under vanskelige forhold, sier Lussac.

Pouyanné er ikke så bekymret. Han viser til at lave produksjonskostnader vil føre til gassleveranser i mange år.