Meny

Stortinget skal drøfte omdiskutert Scandinavian Star-rapport

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité skal mandag drøfte Scandinavian Star-rapporten, som konkluderte med at brannen hadde sin naturlige forklaring.

159 mennesker, de fleste nordmenn, omkom i ulykken på Scandinavian Star natt til 7. april 1990. Bilferja var på sin jomfrutur mellom Oslo og Frederikshavn da det begynte å brenne i en bylt sengetøy utenfor en lugar ved 2-tiden om natta.

Det er allment antatt at brannen ble påsatt, selv om det ikke er blitt bevist etter to politietterforskninger og to uavhengig granskinger.

Etter rykter om sabotasje og forsikringssvindel satte Stortinget i 2015 ned en ny granskingskommisjon, som i juni konkluderte med at ulykken ikke skyldtes sabotasje.

Kommisjonen mener den katastrofale brannen hadde sin naturlige forklaring i overoppheting av skipets stålkonstruksjon.

Mandag skal Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité drøfte granskingsrapporten og hvordan den skal følges opp.

Kritisk til rapporten

Etterlatte etter Scandinavian Star-ulykken ble alt annet enn beroliget av rapporten.

– De som venter på svar, finner dem ikke hos dere. Dere forleder folk til å tro at dette er sannheten. Det er det ikke, sa Ole Arnt Westberg i Støttegruppen for Scandinavian Star-ulykken etter at rapporten ble lagt fram.

Støttegruppen har levert sin høringskommentar, som skal presenteres i Stortinget mandag.

«Vi er blant annet kritisk til kommisjonens prioriteringer i granskingsarbeidet og mener også at den dessverre på flere punkter ikke har oppfylt sitt eget mandat», heter det i en pressemelding.

Støttegruppen håper Stortinget vil sørge for at alle innspillene blir fulgt godt opp for å forebygge lignende store hendelser og katastrofer i fremtiden.

I 14 år har branningeniørene Håkon Winterseth og Ståle W. Eilertsen jobbet med å klarlegge hva som skjedde på bilferja den skjebnesvangre natten. De syntes kommisjonens forklaring er merkelig.

I sin egen rapport, fra januar, hevder de brannen startet på minst sju ulike steder. Det kunne ikke skjedd uten aktive sabotører om bord, mener de.

Fakta om Scandinavian Star-ulykken:

* Ferja Scandinavian Star ble satt inn på ruten Oslo–Frederikshavn fredag 6. april 1990. På den første turen brøt det ut brann. 159 personer omkom, de fleste nordmenn.

* I mai 2015 vedtok Stortinget å oppnevne en egen granskingskommisjon, ledet av sorenskriver Frank Kjetil Olsen. Torsdag la kommisjonen fram sin rapport, der de avviser mistankene om sabotasje.

* Også i 1991 ble det gjennomført en gransking under ledelse av Tore Schei. Flere av Schei-kommisjonens funn har vært omstridt.

* En ny etterforskning av saken ble satt i gang i 2014 for å avklare om de mange brannene om bord var påsatt og undersøke mistanker om forsikringssvindel. Saken ble henlagt av politiet i 2016 på grunn av mangel på bevis.

* Henleggelsen ble påklaget, men ble opprettholdt av statsadvokaten.

* Under den første etterforskningen ble det funnet mangler ved redningsutstyret om bord. Den norske kapteinen og to danske redere ble i 1991 dømt til korte straffer.

* En dansk lastebilsjåfør som omkom i brannen, ble utpekt som skyldig i brannstiftelse. Politiet mener imidlertid det ikke kan fastslås at han var gjerningsmannen, selv om det var grunnlag for mistanke.

Kritikk av myndighetene

Kommisjonen avviste ikke bare mistankene om sabotasje, men også påstandene om at brannen ble påsatt for at eierne skulle få utbetalt forsikringssummen. Granskerne konkluderte med at det er ingenting som tyder på at skipet var overforsikret eller at det skulle være i eiernes interesse.

Heller ikke politiet fant holdepunkter for et mulig økonomisk motiv bak brannstiftelsen da etterforskningen ble gjenopptatt i 2014.

Kommisjonen ga derimot myndighetene, i særdeleshet Helsedepartementet og Helsedirektoratet, til dels kraftig kritikk for manglende oppfølging av overlevende, pårørende og etterlatte.

Populært