Meny

Kilder: Schibsted håndplukket mann til lederstilling

Konsernsjef i Schibsted Norge, Didrik Munch, sier at Schibsted har gode ansettelsesprosesser. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da Schibsted skulle ansette annonsedirektør, sto flere kvinnelige sjefer klare til å søke på stillingen. Men jobben ble ifølge flere kilder aldri lyst ut.

Da Schibsted i 2014 valgte å slå sammen enheten for annonser i de fire abonnementsavisene og VG, ansatte de kommersiell direktør i VG, Per Håkon Fasting (54).

Kilder Dagens Næringsliv har pratet med, sier at stillingen aldri ble lyst ut, verken internt eller eksternt.

– Ledelsen i Schibsted Norge kommuniserte våren 2014 at ansettelsen av en sentral annonsedirektør i Schibsted Norge skulle skje gjennom en ansettelsesprosess. Meg bekjent skjedde det aldri, sier Elisabeth Haug.

Hun hadde da en lederstilling i Schibsted og anså seg selv som en aktuell kandidat til jobben. Haugs historie bekreftes av tidligere annonsedirektør i Aftenposten, Gunn Helen Hagen. Hun sier at heller ikke hun opplevde at det var noen prosess rundt ansettelsen av ny annonsedirektør.

Schibsted Norge-sjef Didrik Munch ønsker ikke å kommentere saken, men sier at konsernet normalt har utlysninger internt på de fleste stillinger.

– Enkelte ganger er personer blitt ansatt direkte når det har vært åpenbart hvem som er best. Vi mener vi har god oversikt over hvem som er aktuelle internt, sier han.

Per Håkon Fasting ønsket ikke å kommentere saken.

De mannsdominerte styrene i norske mediehus er blitt et hett tema blant landets mediefolk. Startskuddet for debatten var en artikkel i Dagens Næringsliv om ledelsen i Schibsteds nye medieorganisasjon, Schibsted Medier. Den består av elleve menn og to kvinner. Avisa har ikke telt med kommunikasjonsdirektør Lena K. Samuelsson, ettersom hun også sitter i konsernets toppledelse og ikke telles to ganger.

Populært