Mediebransjen kritiserer egne mannsdominerte ledelser

Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere redaktører har de siste dagene kritisert mannstunge ledelser i mediebransjen. En konsernsjef svarte med invitasjon til iq-test, padlekonkurranse og te.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mannsdominerte styrene i norske mediehus er blitt et hett tema blant landets mediefolk. Startskuddet for debatten var en artikkel i Dagens Næringsliv om ledelsen i Schibsteds nye medieorganisasjon, Schibsted Medier. Den består av elleve menn og to kvinner. Avisen har ikke telt med kommunikasjonsdirektør Lena K. Samuelsson, ettersom hun også sitter i konsernets toppledelse og ikke telles to ganger.

– Det er åpenbart at det blir en «gutta boys»-kultur når det nesten bare er menn i ledelsen, sier VGs politiske redaktør Hanne Skartveit til avisen.

Skartveits kritikk kom i kjølvannet av at Aftenpostens politiske redaktør Trine Eilertsen torsdag refset ledelsen for dårlig kvinnerekruttering.

– Utfordrer når som helst

Men kritikken om «gutta boys»-kultur fra Skartveit bet i første omgang ikke på konsernsjef Gunnar Bjørkavåg i NHST Media Group. I konsernledelsen, som blant annet eier avisene Dagens Næringsliv og Morgenbladet, sitter det sju menn.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er altfor generaliserende. Jeg er ingen gubbe, og jeg er en stolt mann. Jeg er klar til å utfordre henne når som helst på en iq-test eller padletur eller evne til gode formuleringer. Framtidens toppselskaper er sterkt drevet av innovasjon, tempo og en konstruktiv organisasjonskultur, skriver Bjørkavåg i en epost til Dagens Næringsliv.

Bjørkavågs kommentar vakte sterke reaksjoner i flere leire, blant annet i konsernets egen avis Dagens Næringsliv, der politisk redaktør Kjetil B. Alstadheim skrev en kommentar rettet til konsernsjefen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det som gjør meg trist, er ikke først og fremst hvordan du får NHST, DN og resten av konsernet til å fremstå i offentligheten. Det som gjør meg trist, er signalet du sender til folk som jobber her. Og folk vi ønsker å rekruttere. Du får huset til å fremstå som et sted som ikke skjønner viktigheten av å dyrke talenter med ulik bakgrunn, skrev han.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Beklaget

Senere fredag la Bjørkavåg seg flat da han ble kontaktet av Aftenposten.

– Jeg svarte som sant var når det gjelder kjønnsfordelingen i konsernledelsen. Det er et faktum som jeg står for. Når det gjelder utfordringen til Skartveit, så ble det helt feil. Jeg skulle heller ha invitert henne på scones og te og hørt på hennes meninger.

Ingen av landets største mediebedrifter har flere kvinner enn menn i ledelsen. NRK og Aller Media har en kvinneandel på 50 prosent i konsernledelsen. I ledergruppen til TV 2 og Amedia er kvinneandelen 14,3 prosent. Begge har seks menn og en kvinne. Polaris Media har fem kvinner i sitt styre bestående av ti personer, mens det i konsernledelsen er to av fem. MTG Norge har tre kvinner og seks menn i styret, mens Discovery Networks har fem menn og fire kvinner. Dermed blir snittet en kvinneandel på i underkant av 29 prosent kvinner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mangfold og inkludering

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted sendte onsdag kveld ut en epost til de ansatte i konsernet der han omtaler mangelen på mangfold i konserntoppen:

«Jeg vet at jeg og vi kunne ha gjort det bedre på mangfold, og flere av dere har påpekt det overfor meg. Fremover vil vi øke fokuset på mangfold og inkludering, og dette vil bli fulgt opp av divisjonsdirektørene, HR og fra konsernnivå».