Meny

11 år gamle Guro Heggholmen hylles av The New York Times

Den kjente amerikanske avisen roser 11-åringen fra Askøy for å være et observant barn. 

Det er Heggholmens engasjement for likestilling i samfunnet som har ført til at The New York Times har fått øynene opp for henne.

Avisen roser jenta fra Florvåg og peker på viktigheten av at hun legger merke til alle eksemplene på kjønnsforskjeller hun støter på hverdagen.

Under TEDx-konferansen i Arendal i september holdt 11-åringen et innlegg om hvordan hun selv har opplevd flere ting som har fått henne til å engasjere seg for likestilling. Talen ble lagt ut på YouTube, og er blant hendelsene som har gjort den norske jenta kjent på internett. 

Les også:  Gutter og jenter er like omsorgsfulle

#ikketilpynt

11-åringen er også kjent for å ha startet kampanjen #ikketilpynt. En kampanje hun startet etter å ha sett musikkvideoen til Marcus & Martinus låt «Like it, like». – I videoen var jentene bare til pynt, mens guttene liksom var kule og skulle hoppe salto nedi vannet og stå på skateboard, fortalte Heggholmen til Askøyværingen den gang. Kampanjen endte til slutt med at det ble gjort endringer i musikkvideoen.

Den unge jenta skrev også et brev til lokalavisa etter å ha sett en vindusutstilling på et kjøpesenter. I utstillingen var de mannlige utstillingsdukkene satt opp til å stå på hendene, eller utføre andre «kule ting», mens de kvinnelige utstillingdukkene kun var satt opp med poseringer som skulle fremstille dem som vakre.

Les også: Kjønnsforskjeller i nordmenns grillvaner

Populært