Kronprinsesse Mette-Marit misbrukt i reklame for slankepiller

Kronprinsesse Mette-Marit er brukt som promotering av slankepiller, uten hennes samtykke. Det er ikke første gang kvinnelige medlemmer av kongefamilien misbrukes i reklamer.
Kronprinsesse Mette-Marit er brukt som promotering av slankepiller, uten hennes samtykke. Det er ikke første gang kvinnelige medlemmer av kongefamilien misbrukes i reklamer. Foto: Scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I en reklame på Facebook brukes kronprinsesse Mette-Marit som talsperson for et slankemiddel. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er forkastelig å misbruke folk på denne måten. Og å lure dem som ser denne annonsen.

Det sier kommunikasjonssjef for Slottet Marianne Hagen til NRK.

Reklamen viser flere bilder av kronprinsessen, deriblant bilder fra da kronprinsessen var gravid. Under kan man lese at kronprinsessen «smelter bort tre kilo fett hver uke».

Reklamen, som har spredd seg på Facebook, er utformet som en VG-artikkel, men redaksjonsledelsen i VG sier til NRK at innholdet ikke er deres, og at de jobber med å få siden fjernet.

Les også: Mette-Marit får støtte på Facebook etter presse-refs

Blir ofte misbrukt

Kronprinsesse Mette-Marit misbrukt i reklame-stunt Foto: Skjermdump
Kronprinsesse Mette-Marit misbrukt i reklame-stunt Foto: Skjermdump

VGs digitalredaktør, Ola E. Stenberg, sier mediehuset ofte opplever at merkevaren deres blir misbrukt, men at det er en krevende prosess å få sidene fjernet igjen.

Også Slottet sier at de har vært i kontakt med Facebook for å få den falske reklamen fjernet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

De mener Facebook må sørge for at falske annonser ikke dukker opp på deres sider.

Kommunikasjonssjef for Facebook i Skandinavia, Peter Münster, skriver til NRK at reklamer som villeder bryter med deres retningslinjer.

Les også: Omstridt sugardaddy-reklame fjernes

Ikke første gang

Dette er langt ifra første gang kongehuset har blitt brukt i reklamekampanjer mot deres vilje. I 2014 skrev TV 2 at bilder som viste en gråtende kronprinsesse ble brukt i en slankereklame på sosiale medier.

VG skrev i 2003 om et tysk legemiddelfirma som brukte kong Harald som et eksempel, i en reklame for en test som skulle kunne påvise blærekreft.

Les også: Nyhetsbyrået NTB meldte om kong Haralds død: – Gikk ut ved en feil