Makrell-krangel i Østfold: – De har stjålet slagordet vårt

Stabburmakrellen fronter at «det årnær sæ i Særp». Men det gjør det vel ikke? Har Orkla Foods Norge gått på en liten smell og «stjålet» Fredrikstads slagord i utformingen av Sarpsborg-utgaven, eller er det motsatt?
Stabburmakrellen fronter at «det årnær sæ i Særp». Men det gjør det vel ikke? Har Orkla Foods Norge gått på en liten smell og «stjålet» Fredrikstads slagord i utformingen av Sarpsborg-utgaven, eller er det motsatt? Foto: HERMUND LYBECK KJERNLI / Dagsavisen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Er det i Fredrikstad eller Sarpsborg «det årnær sæ»? Debatten blusser opp igjen på grunn av den nye kampanjen for Stabburets makrell i tomat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Årsaken til oppmerksomheten slagordet nå får, er at den stedsmerkede makrell i tomat-boksen for Sarpsborg har fått påskriften «Superoptimistiske særpinger», akkompagnert av en tegnet mann som bærer en T-skjorte med påskriften «Det årnær sæ i Særp».

– De har stjålet slagordet vårt. Det er tyveri, og vi legger fram makrell i tomat-boksen som vårt bevis, sier revykonge Pål Nielsen med et glimt i øyet.

– Misunnelse

Han mener det hele bunner i sjalusi fra sarpingene.

– Sarpingene klarer ikke å lage noe selv, så da må de ta fra oss i Fredrikstad. De var jo misunnelige på bryggepromenaden vår i sin tid, og laget et slagord for egen by som lød «Hygge uten brygge».

Stabburet er en tradisjonsrik Fredrikstad-bedrift, og det var også der det populære fiskepålegget ble produsert fram til 2008. Senere har produksjonen blitt flyttet til Sverige, og Nielsen mistenker at det også kan ha en finger med i spillet når det kommer til kampanjeglippen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Da sitter det vel noen reklamefolk som ikke kjenner så godt til den lokale identiteten og klekker ut kampanjene, antar han.

Svar på tiltale

MANGE VARIANTER: Orkla Foods Norge har laget stedegne bokser for en rekke byer, fylker og regioner. Foto: HERMUND LYBECK KJERNLI / Dagsavisen
MANGE VARIANTER: Orkla Foods Norge har laget stedegne bokser for en rekke byer, fylker og regioner. Foto: HERMUND LYBECK KJERNLI / Dagsavisen

Revyartisten jobber for tida med nytt materiale, og fastslår at han nå har fått inspirasjon til en ny sketsj eller sang til framtidige show.

– Dette kommer vi til å følge opp i julerevyen vår, og de vil høre fra advokaten vår, eksil-sarpingen Harald Otterstad, gliser Nielsen.

Forlagssjef Tore Stubberud i Valdisholm forlag taler Sarpsborgs sak i den betente debatten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Uttrykket stammer fra sarpingen Knut Roen, tidligere redaktør i avisen Sarpen, som ga ut en bok på 80-tallet med tittelen «Det årnær sæ».

Han mener det derfor er hevet over en hver tvil at det er Fredrikstad som er tyven i denne saken.

– Det kommer aldri noe kreativt fra Fredrikstad, slår han spøkefullt tilbake.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«Får’e te»

– Dette er historisk kunnskapsløshet fra Fredrikstad-bedriften Stabburet, sier Fredrikstad-ordfører Jon-Ivar Nygård lattermild.

Men han modererer seg raskt, for fra ordførerhold er man nemlig mest opptatt av å dysse ned rivaliseringen mellom de to Nedre Glomma-byene.

– Det er nok et begrep som brukes i hele Nedre Glomma-regionen, og jeg vil tro det er vanskelig å fastslå hvem som egentlig har eierskap til det – selv om vi i mange år har brukt det som kommunens slagord, sier Nygård, og får støtte fra sin kollega i Sarpsborg.

– Hos oss bruker vi gjerne uttrykket «får’e te» i stedet, men vi er selvfølgelig også godt kjent med «det årnær sæ». For meg er det viktigste at vi lykkes i begge byene, og så får bykampen leve videre på revyscenen, fotball- og hockeybanen, sier Sindre Martinsen-Evje.

– Humoristisk pek

DIPLOMAT: Dag Olav Stokken i Orkla Foods Norge mener det kan «årne sæ» i begge byer. Foto: ORKLA FOODS NORGE / Dagsavisen
DIPLOMAT: Dag Olav Stokken i Orkla Foods Norge mener det kan «årne sæ» i begge byer. Foto: ORKLA FOODS NORGE / Dagsavisen

– Vi skjønner at vi har stukket hånda inn i et vepsebol når vi har valgt å skrive at «det årnær sæ i Særp», men vi håper folk forstår at dette er gjort med et glimt i øyet. Hvor uttrykket stammer fra opprinnelig skal ikke vi legge oss opp i, sier kommunikasjonsdirektør Dag Olav Stokken i Orkla Foods Norge, som produserer stabburmakrell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han forteller at det er den rådende fotballsituasjonen som har bidratt sterkt til kampanjen.

– Det er et lite humoristisk pek. Det er vel sarpingene som har mest grunn til å si at «det årnær sæ» på fotballbanen for tida, og derfor valgte vi «Superoptimistiske særpinger». Samtidig har vi laget egne bokser med påskriften «Fotballtrenere fra Fredrikstad» som en hyllest til «Drillo», tidenes mest suksessfulle norske trener, og vi håper jo selvfølgelig at «det årnær sæ» i Fredrikstad også i framtida, sier Stokken.

(Artikkelen er først publisert i Dagsavisen Fredrikstad)