Meny

Ikke én krone til Trønderbanen: – Tidenes mageplask

Gamle dieseltog kjører daglig på jernbanestrekningene i Trøndelag. Det synes lokalpolitikerne lite om. Foto: Alasdair McLellan / Wikimedia Commons
Gamle dieseltog kjører daglig på jernbanestrekningene i Trøndelag. Det synes lokalpolitikerne lite om. Foto: Alasdair McLellan / Wikimedia Commons
Lars Haltbrekken (SV) anklager regjeringen for løftebrudd.

Selv om mange av de norske jernbanestrekningene i Norge er elektrifisert, kjører det fortsatt gamle dieseltog på Trønderbanen og andre strekninger i Trøndelag.

Før regjeringen la frem sitt statsbudsjett torsdag forventet mange trøndere at det skulle komme penger i statsbudsjettet som skulle gjøre at arbeidet med elektrifisering av jernbanestrekningene i Trøndelag kunne starte neste år.

Slik ble det ikke.

Les også: Ap ser ikke ut til å stoppe jernbane-frislipp

Kake og feiring

Nå raser flere politikere mot at en elektrifiseringen utsettes nok en gang.

– Dette er tidenes mageplask. Flere ganger har man spist kake og feiret at man skal starte elektrifiseringen av Trønderbanen. Det kunne man ha spart seg for. Dette er et av de viktigste miljøtiltakene i Trøndelag. At regjeringen nå utsetter arbeidet er et løftebrudd, sier stortingsrepresentant for SV fra Trøndelag, Lars Haltbrekken, til ABC Nyheter.

IKKE FORNØYD: Lars Haltbrekken er lite imponert over at arbeider på Trønderbanen nok en gang er utsatt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
IKKE FORNØYD: Lars Haltbrekken er lite imponert over at arbeider på Trønderbanen nok en gang er utsatt. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

SV-politikeren forteller at arbeidet med å elektrifisere Trønderbanen egentlig skulle startet i sommer.

– Dette er et av de viktigste klimakuttene vi kan gjøre i Trøndelag, sier han.

Les også:  Nordnorske politikere vil i gang med bygging av jernbane

Får to nye tog

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier til NRK at en betydelig kostnadsøkning er grunnen til at man ikke velger å elektrifisere jernbanestrekningene i Trøndelag i denne omgang.

– Den siste runden med kvalitetssikring av elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen har påvist en betydelig kostnadsøkning på rundt 600 millioner kroner. Vi må nå jobbe for å finne løsninger som får pengene til å strekke lenger. Vi får derfor ikke til anleggsstart i 2018, slik vi opprinnelig ønsket, sier Solvik-Olsen.

Les også:  Smartere vedlikehold av jernbanen gir mer presise tog

Ap sentralstyremedlem Ingvild Kjerkol taler på Arbeiderpartiets landsmøte 2017. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Ap sentralstyremedlem Ingvild Kjerkol taler på Arbeiderpartiets landsmøte 2017. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Hvor var trønderne?

I 2019 og 2020 er det lagt opp til å prøve ut to nye bimodale togsett i trafikk på Trønderbanen.

Det holder ikke mener Haltbrekken.

– Det kommer fortsatt til å være store utslipp på jernbanestrekningene i Trøndelag, og det er uvisst når de har tenkt til å sette i gang arbeidet. Det er viktig for hele Trøndelag at man satser på fremtidens samferdsel, sier han til ABC Nyheter.

Også Arbeiderpartiets Ingvild Kjerkol reagerer på at Trønderbanen ikke er med.

– Dette er faktisk en skandale. De kunne spart seg hornmusikk og kakespising. Dette har vi jobbet tverrpolitisk for i 20 år. NHO, LO og alt som gjennom samling i nye Trøndelag er lagt til Steinkjer trenger bedre togtilbud. Hvor har Trønderne i Høyre og Venstre vært? Eller i FrP?, sier Kjerkol spørrende i et intervju med Adresseavisen.

VIDEO: Siv Jensen om elbil-avgift, økt moms og skatteklasse 2.

Annonse
Populært