Første tilbud til Rogfast-kontrakt

Rogfast-prosjektet ble endelig vedtatt i Stortinget tirsdag. Dermed kan byggingen av verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt settes i gang. Illustrasjon: Statens vegvesen
Rogfast-prosjektet ble endelig vedtatt i Stortinget tirsdag. Dermed kan byggingen av verdens største undersjøiske veitunnelprosjekt settes i gang. Illustrasjon: Statens vegvesen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norges største veitunnelprosjekt åpnet i dag tilbudet av den første tunnelkontrakten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag ble en merkedag for Norges største veitunnelprosjekt, med tilbidsåpning av den første tunnelkontrakten, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Tunnelen skal brukes til transport av masse fra hovedløpene, og deretter som ventilasjonstunnel når Rogfast åpner.

Les også: Internasjonale aktører melder interesse for Rogfast

Seks entreprenører har levert tilbud på sidetunnelen fra Arsvågen. NCC Norge AS har det laveste tilbudet på 183 millioner kroner, tett fulgt av Marti Tunnelbau AG.

Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS har det høyeste tilbudet på 246 millioner kroner for byggingen av den to kilometer lange toløpstunnelen.

– Vi er fornøyde med at så mange er interesserte i å bygge den aller første tunnelen på Rogfast-prosjektet. Tilbudene er også innenfor kostnadsrammen vi har på denne kontrakten. Vi gleder oss til å komme i gang, sier prosjektleder for Rogfast, Tor Geir Espedal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Den 2,7 mil lange tunnelen nærmer seg byggestart

Kontrakten som blir inngått er en totalentreprisekontrakt, som betyr at entreprenøren har ansvaret for prosjektering. Går alt etter planen kan den første salven gå av rundt årsskiftet.

– Vi vil lyse ut den neste kontrakten som er sidetunnelen i Mekjarvik senere i oktober, sier Espedal.

Saken er opprinnelig publsiert på Roganytt/Dagsavisen.