Aalbu: - Finner ikke stor nok motivasjon i OL

Jan-Erik Aalbu blir administrerende direktør for Ullevaal Media Center. Han kan skjønne at noen stusser over overgangen.
Jan-Erik Aalbu blir administrerende direktør for Ullevaal Media Center. Han kan skjønne at noen stusser over overgangen.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Derfor slutter Discoverys sportsdirektør kort tid før OL.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jan-Erik Aalbu har brukt de siste årene på å rigge opp Discovery norske sportsavdeling til å håndtere satsingen på norsk fotball - som Discovery har punget ut tre milliarder kroner for å ha i seks sesonger - og gigantsatsingen på OL, men sjefen selv skal ikke være med på moroa.

Jan-Erik Aalbu kunngjorde i dag at han slutter som sportsdirektør i Discovery Networks for å lede Ullevaal Media Center (UMC), som i dag produserer studiosendinger for flere av Discoverys sportsrettigheter.

Les også: Jan-Erik Aalbu slutter i Discovery
– Stikker du av fra regningen nå?
– Den regningen er vi kjempefornøyd med. Det er nå vi skal levere OL! sier Aalbu til Kampanje.
– Men det får ikke du være med på?
– Det er det som er kjedelig oppi det hele – timingen – men er det noe jeg har lært i et langt liv der jeg har hatt masse spennende jobber, så er det at tilbud ofte kommer når det ikke passer. Nå har jeg hatt en jævlig spennende jobb i seks og et halvt år og fått tillit til å bygge opp en hel sportsavdeling, og fant jeg ut at jeg måtte bare ta dette tilbudet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Skjebnedag for Norsk Tipping-byråer - Anti med i sluttkampen

– Har vært med på OL tidligere

Da Jan-Erik Aalbu kjøpte rettighetene til EM-kvalifiseringen i 2014 talte Discoverys sportsavdeling to faste ansatte. Nå består avdelingen av over 20 ansatte.
Aalbu legger ikke skjul på at han gjerne skulle fulgt Discovery gjennom deres første OL-mesterskap.
–Men jeg er ikke rigget sånn at jeg tror det venter en jobb på meg når OL er ferdig. Jeg har vært med på OL tidligere, så den motivasjonsfaktoren var ikke stor nok. Derfor kom valget nå. Men jeg skjønner at det utad ser ut som dårlig timing.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

–Hvorfor er jobben i UMC bedre enn den du har nå?
– Det kan jeg ikke si nå, men jeg kan svare om en stund. Nå gleder jeg meg bare til å starte på den og være med på å utvikle tv-produktet på skjerm. Discovery har jobbet med UMC i mange, mange år, og én ting er å sende fotballkamper, men å pakke det inn i et godt studio med gode folk, der har UMC vært med på å utvikle oss veldig bra.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Kjempebrøler fra McCann - ute av Norsk Tipping-konkurranse

Discovery: – Alltid trist

Kommnikasjonsdirektør Espen Skoland i Discovery Networks mener kanalen står godt rustet til å håndtere OL uten Aalbu.
–Det er alltid trist å miste flinke folk som Jan-Erik. Samtidig har han bygget opp en veldig sterk sportsredaksjon. Eirik Koren går inn og leder denne midlertidig. Han har lang erfaring med produksjon og ledelse av sport. Også har vi jo et godt og stort apparat i hele Eurosport-systemet, sier han til Kampanje.

Skoland forteller at de allerede har begynt å forberede jakten på Aalbus etterfølger og vedgår at det «ikke det største markedet å lete i».

– Det haster?

– I og med at vi skal ha OL om ikke altfor lenge, er det greit å ha på plass en permanent leder så raskt som mulig sier Skoland.

Begge parter understreker at de skilles som venner. Aalbu avviser også at avgangen hans har noen sammenheng med Harald Strømmes avgang tidligere i år.
– Nei, det har det ikke. Jeg har samarbeidet med Harald i mange, mange år, og var veldig glad i han. Hele huset var overrasket da han gikk, men sånn er det, sier Aalbu.