Havarikommisjonen: Sprekk i tannhjul utløste Turøy-ulykken

Artikkelen fortsetter under annonsen

En sprekk i tannhjulet førte til tretthetsbruddet som utløste Turøy-ulykken. Sprekken var så liten at den var umulig å oppdage før rotoren ble revet av.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er hovedteorien til Statens havarikommisjon, som fredag la fram sin foreløpige rapport i forbindelse med at det har gått ett år siden helikopteret styrtet.

Tykkelsen på tannhjulet der tretthetsbruddet oppsto, er cirka 1 centimeter.

– Hvor lang tid det gikk før sprekken fikk en kritisk størrelse, vet jeg ikke. Men årsaken til denne ulykken er at et tannhjul som dette, sprakk. Det førte til kollaps i girboksen og at rotoren ble revet av, sier Jon Sneltvedt i Statens havarikommisjon for transport til Stavanger Aftenblad.

Startet med liten skade

Havarikommisjonen er nå sikre på at de har funnet den direkte årsaken til ulykken.

Sprekken oppsto i en liten skade på overflaten på tannhjulet- en såkalt micro pit. Bakgrunnen for at skaden oppsto er fortsatt ikke fullt ut klarlagt. Havarikommisjonen kjenner heller ikke fullt ut til mekanismene som gjorde at sprekken fortsatte å vokse under overflaten på tannhjulet, går det fram av rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Undersøkelsen har ikke avdekket feil ved materialkvalitet eller produksjonsprosess, skriver Havarikommisjonen.

Ingen metallspon

Utmattingen startet i lagerbanen på innsiden av tannhjulet og vokste ut mot tennene.

Sprekken vokste også på langs. Den fortsatte å utvikle seg uten at det falt av metallavskallinger, som ville blitt fanget opp at helikopterets varslingssystemer.

– Dermed fikk utmattingssprekken utvikle seg uten å bli oppdaget. Feilen ser derfor ut til å avvike fra det som var forventet eller forutsatt ved design og typegodkjenning av hovedgirboksen, heter det i rapporten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

13 personer omkom da Super Puma-maskinen styrtet på en holme utenfor Turøy. Helikopteret var på vei fra Gullfaks B til Flesland.

Vil ha flere svar om sprekkvekst

Havarikommisjonen vil nå sammen med helikopterprodusenten Airbus fortsette den metallurgiske undersøkelsen. Målet er å finne underliggende mekanismer for sprekkvekst.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det innebærer en mer detaljert undersøkelse av området hvor sprekken oppsto. De vil også undersøke mulig sammenheng mellom utmatting og forskjell på de to typene planetgir som var godkjent for bruk i girboksen.

Ulykken ved Turøy har klare likhetstrekk med en ulykke utenfor kysten av Skottland i 2009. Arbeidet med å se på hvordan to lignende ulykker med nesten identiske helikoptre kunne skje, blir også en del av oppfølgingen.

Airbus takker for arbeidet

I en uttalelse skriver helikopterprodusenten Airbus at de ønsker full åpenhet om saken. Selskapet støtter og takker for arbeidet Havarikommisjonen har gjort.

– Vi har hatt regelmessige tekniske møter med myndighetene og med alle relevante parter innenfor helikopterindustrien. Vi ønsker å bidra i alle relevante fora for å diskutere alle sikkerhetsanbefalinger som blir presentert i rapporten, heter det i uttalelsen fra administrerende direktør i Airbus Helicopters Guillaume Faury.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den foreløpige rapporten legges fram i forbindelse med at det fredag er ett år siden ulykken skjedde. Havarikommisjonen kommer ikke med noen sikkerhetsanbefalinger på dette stadiet. Hvor lang tid det vil ta før den endelige rapporten er klar, er uvisst.

Les også:

Airbus har satt inn tiltak som ville ha forhindret Turøy-ulykken

Slår full helikopter-alarm etter Turøy-ulykken

Advarte mot løse bolter på helikoptre i 2006

Airbus sjokkert over at hovedrotor løsnet

Fakta om helikopterulykken ved Turøy

* Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokka 12 fredag 29. april.

* Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.

* Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter HC225.

* Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Ifølge flightradar. 24 styrtet helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.

* Statens havarikommisjon for transport har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken. * 28. juni skriver kommisjonen at et utmattingsbrudd i et av planetgirene trolig forårsaket ulykken.

* Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptrene av typen som styrtet, skulle settes på bakken. Det europeiske luftfartstilsynet EASA har senere også lagt ned flyforbud for alle Airbus-helikoptre av typene 332L2 og EC 225 LP. (©NTB)