Østfoldbanen kan få toetasjes tog

Jernbanen har tidligere vart imot dobbeltdekkere i Norge, men nå kan det bli en realitet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Jernbanen har tidligere vart imot dobbeltdekkere i Norge, men nå kan det bli en realitet. Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Jernbanen i Norge ser nå etter dobbeltdekkere som kan gå på Østfoldbanen og øke kapasiteten med 40 prosent – kanskje allerede neste år. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De nye togsettene kan være på plass innen forholdsvis kort tid fordi det er snakk om å leie vogner, skriver Aftenposten.

– Det har vært mye snakk om dårlig kapasitet og en bekymring for at det ikke skulle skje noe før Follobanen kommer. Å sette inn lengre tog er ikke mulig. Da må vi enten kjøre buss parallelt med tog eller finne andre løsninger. Denne andre løsningen er å lete ute i Europa etter toetasjes vogner som kan brukes sammen med lokomotiver vi allerede har, sier Dagfinn Berge, direktør persontrafikkavtaler i Jernbanedirektoratet, til avisen.

Han understreker at de fortsatt er i en tidlig fase.

– Materiellet vil uansett ikke være på plass før neste år. Men vi har fått signaler om at denne type materiell kan finnes tilgjengelig, og vi skal ikke la noe være uprøvd, sier han.

Ifølge Aftenposten skjer endringen fordi NSB i prinsippet mistet styringen over hvilke persontogtyper som går på norske linjer fra nyttår. Nå er det Togmateriell AS, som eies av Samferdselsdepartementet og som i samarbeid med Jernbanedirektoratet skal leie ut til NSB og eventuelle andre selskaper. Berge er ansvarlig for direkteavtalene med NSB.