Halvering av russiske fly langs norskekysten

Norske F-16-fly er i døgnberedskap for Nato og rykker ut hver gang det blir ​oppdaget uidentifiserte fly i nærheten av norsk luftrom. Dette bildet viser fly over Litauen.
Norske F-16-fly er i døgnberedskap for Nato og rykker ut hver gang det blir ​oppdaget uidentifiserte fly i nærheten av norsk luftrom. Dette bildet viser fly over Litauen. Foto: Henrik Skolt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

I 2016 rykket norske jagerfly ut 20 ganger for å identifisere russiske militærfly langs norsk luftrom. Det er halvering fra årene før.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I løpet av året ble det identifisert 38 russiske militærfly, det laveste antallet siden 2010, opplyser Forsvaret.

- Vi antar at nedgangen skyldes at de russiske flystyrkene som normalt opererer i nordområdene, har deltatt i operasjoner i andre områder, for eksempel Syria, sier major Brynjar Stordal, talsperson ved Forsvarets operative hovedkvarter (FOH).

Les også: PST tror de selv, UD, Forsvaret og Ap er hacket av Russland

Døgnberedskap

- Samtidig har noen av de flytypene som vi oftest identifiserer, også hatt lengre perioder med lav tilgjengelighet på grunn av ulykker og andre hendelser. Dette har gjort at hele flåten har blitt satt på bakken i perioder, legger han til.

Norske F-16-fly er i døgnberedskap for NATO og rykker ut fra Bodø hver gang det blir ​oppdaget uidentifiserte fly i nærheten av norsk luftrom. Målet er å identifisere de ukjente flyene og samtidig vise at Norge og NATO har kontroll og følger med. På 1980-tallet, før Sovjetunionens oppløsning, identifiserte norske jagerfly 500–600 sovjetiske fly årlig. De siste årene har antallet ligget på en tidel av dette.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Brende: - Uaktuelt å gå med på russisk kompromissforslag

Identifiserer ikke alle

- Men samtidig er ikke antall identifiseringer identisk med total russisk flyaktivitet. Det er en god del flygninger nordover og vestover som går så langt ut fra land at vi velger ikke å sende ut jagerfly for identifisering, sier Stordal.

De siste årene har de russiske flytoktene i stor grad vært med strategiske bombefly med Nato-betegnelsen Bear-H (Tupolev TU 95) og Blackjack (Tupolev TU 160). I tillegg har Forsvaret blant annet observert TU-22 Backfire, noen tankfly, overvåkingsfly, rekognoseringsfly og taktiske bombefly.

Les også: Forsvarssjefen: Russland prøver å undergrave NATO