Forsvarsministeren har valgt ny ubåt-leverandør

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) presenterte Norges valg av ubåter for forsvaret. Se opptak av presentasjonen over.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsminister Ine Eriksen Søreide (H) har bestemt at Norge skal samarbeide med Tyskland om nye ubåter.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Valget falt ned på tyske ThyssenKrupp når det ble bestemt at Norge skal kjøpe fire nye ubåter, framfor å forlenge levetiden til de gamle ubåtene.

– Det er viktig å understreke at både Tyskland og Frankrike er blant våre nærmeste allierte, sa Søreide.

Forsvarministeren understreket også at samarbeidet med begge landene vil fortsette uavhengig av avtalen.

Samarbeid

NATO-landene Nederland og Polen planlegger også å kjøpe nye ubåter og har vært i dialog med Norge om et samarbeid om anskaffelse, vedlikehold og opplæring.

I langtidsplanen for Forsvaret, som ble vedtatt i Stortinget i november i fjor, legges det opp til kjøp av fire nye ubåter. Prislappen med våpen, kaianlegg, opplæring og vedlikehold blir trolig på over 30 milliarder kroner.

Forsvaret har i lengre tid vært i dialog med tyske ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) og franske Direction des Constructions Navales Services (DCNS) om kjøp av ubåter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lobbing

De to produsentene har drevet intens lobbyvirksomhet både overfor politiske myndigheter og norske våpenprodusenter som Kongsberg Defence Systems, som håper på lukrativt industrisamarbeid og kontrakter i milliardklassen.

Les også: Grandhagen bekymret for foreslått langtidsplan

ThyssenKrupp har ifølge Dagens Næringsliv hyret PR-byrået First House for å framheve egen fortreffelighet, mens DCNS har hyret PR-byrået Gambit.

ThyssenKrupp antas å være favoritt ettersom Norge har hatt tyske ubåter i 50 år, men franske DCNS er også kjent for å produsere ubåter av høy kvalitet.

De to europeiske produsentene ligger trolig tett opptil hverandre i pris, men ThyssenKrupp mistet nylig en stor kontrakt med Australia til DCNS og vil trolig derfor strekke seg langt i eventuelle kontraktsforhandlinger med Norge.